Podnikatelia si majú podľa vlády vydýchnuť

Podnikateľom vláda sľubuje po tohtoročnom zvýšení daní od januára 2014 lepšie podmienky a najmä menej administratívy.

10.06.2013 07:04
Šanony, kancelária, škola
Ilustračné foto
debata (3)

Účtovné závierky pre malé firmy majú mať 8 strán namiesto doterajších 45. Živnostníci dostanú možnosť využívať paušál na auto namiesto vypisovania knihy jázd. Po tom, čo vláda pre samostatne zárobkovo činné osoby obmedzila 40-percentné paušálne výdavky na sumu 420 eur mesačne, časť živnostníkov prešla na skutočné výdavky a paušál na auto by pre nich mohla byť jedna z možností. Výhodnosť novinky je však otázna.

Paušál na auto by mal byť podľa návrhovej novely zákona o dani z príjmov pre daňovníka, ktorý využíva vlastný osobný automobil nezahrnutý do obchodného majetku na podnikanie. V takom prípade si živnostník môže medzi oprávnené výdavky účtovať náklady na pohonné hmoty a tiež sadzbu za jeden kilometer jazdy v sume 0,183 eura. Napríklad ak by podnikateľ prešiel mesačne 1 000 kilometrov, do výdavkov by si dal 183 eur plus účty na pohonné hmoty odhadom v sume asi 100 eur, spolu teda asi 283 eur. Podmienkou je, že si musí viesť knihu jázd.

V prípade, že by živnostník využil paušál na auto, knihu jázd nepotrebuje. Do nákladov by si v takom prípade mohol dať 100 eur za pohonné látky plus 50-percentný paušál z danej sumy a spolu by si základ dane znížil o 150 eur. Novinka teda živnostníka odbremení od administratívy, ale zároveň mu po odvedení daní môže znížiť čistý zisk z podnikania.

Mnohí podnikatelia si už teraz knihu jázd nerobia s tým, že keď sa ohlási alebo príde daňová kontrola, dodatočne sa prejdené kilometre snažia preukázať. Daniari uznávajú rôznu formu evidencie.

„Zákon o dani z príjmov nestanovuje formu evidencie ubehnutých kilometrov, ktorá je potrebná na preukázanie tohto výdavku. Je teda na daňovom subjekte, aký spôsob si zvolí. V praxi sa na preukázanie týchto výdavkov využívajú napríklad tlačivá, ktoré sú bežne dostupné, ako sú kniha jázd alebo záznam o prevádzke motorového vozidla. Prípadne si daňový subjekt môže viesť vlastnú evidenciu alebo využiť na to určený softvér,“ opisuje hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková.

Daniari umožňujú podnikateľom položky v účtovníctve dodatočne vysvetliť. Zodpovedať realite musí pritom aj stav tachometra, čo je skontrolovateľné, ak podnikateľ dané auto ešte používa.

„V prípade, ak počas daňovej kontroly vzniknú pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti dokladov predložených kontrolovaným daňovým subjektom, alebo o pravdivosti údajov v nich uvedených, oznámi správca dane tieto pochybnosti kontrolovanému daňovému subjektu a vyzve ho, aby sa k nim vyjadril, najmä aby neúplné údaje doplnil, nejasnosti vysvetlil a nepravdivé údaje opravil alebo pravdivosť údajov riadne preukázal,“ dodáva Macíková.

Ak však podnikateľ pravosť údajov nepreukáže, riskuje pokutu od 60 eur do 3 000 eur. Okrem toho sporné výdavky daniari neuznajú a podnikateľ musí daň doplatiť. Paušál na auto by v prípade takéhoto záveru kontroly bol pre podnikateľa výhodnejší.

Štát sa poklesom administratívy, rastom daní a krátením daňových únikov snaží z daní získať čo najviac. Podnikatelia však v čase krízy a zhoršenia biznisu, naopak, hľadajú možnosti, ako na daniach ušetriť. Či bude výsledkom rast výberu daní, alebo podnikatelia budú hľadať nové kľučky zvýšeným využívaním daňových poradcov a účtovníkov, je teraz otázne. Okrem jednoduchšej účtovnej závierky pre malé firmy či paušálu na auto vláda pripravuje aj odbúranie cenovej evidencie a podnikatelia napríklad tiež už nebudú mať povinnosť časovo rozlišovať opakujúce sa menej významné položky. Na európskej úrovni sa ďalej rieši, aby sa firmy nepresúvali do daňových rajov. Obmedzená má byť možnosť, aby firma fiktívne predávala v EÚ vyprodukované tovary za nákladové ceny do daňového raja a tovar až následne predala v únii, čím krajiny EÚ prichádzajú o dane.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba