Adresy živnostníkov zneužívajú firmy na vlastné zárobky

Z adries živnostníkov sa stal dobrý biznis. Stačí poslať list so šekom a zakryť sa pod hlavičku registra živnostníkov.

25.01.2010 11:17
peňaženka, euro, peniaze, bankovky Foto:
Ilustračné foto
debata

Juraj Šanko si pred pol rokom založil živnosť. Krátko po tom mu prišli dva listy so šekmi na 49 eur a 55 eur. Odosielateľom oboch listov bol Register obchodu a živností s dvomi rôznymi adresami. „Kým som nebol doma, rodičia zaplatili faktúry. Mysleli si, že je to povinnosť,“ hovorí živnostník.

Listy poslali dve súkromné eseročky Informatik a Firmdata. Obe ponúkali tú istú službu – zápis do registra živnostníkov za ročný poplatok okolo 50 eur. „Bolo to podozrivé, už vtedy som tušil, že 100 eur sme vyhodili do vzduchu,“ povedal Šanko. Pre živnostníkov totiž funguje oficiálny register, o ktorý sa stará ministerstvo vnútra. Podnikatelia zaň neplatia nič. Súkromné firmy, ktoré ponúkali registráciu, čerpali adresy živnostníkov zrejme z tohto registra.

„Je to ťahanie peňazí od ľudí,“ hodnotí biznis oboch eseročiek Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých podnikov. „Veľa ľudí im podľahne, lebo sa domnievajú, že ide o oficiálny register“ dodal Sirotka. Deborah Annerl zo spoločnosti Firmdata obhajuje postup firmy. Podľa nej len posielajú ponuku, ktorú klient posúdi.

Spoločnosť Informatik skutočne prevádzkuje na internete register živnostníkov. Možnosti vyhľadávania sú v ňom slabé. Web „štátneho“ registra je lepší a umožňuje viacero kombinácií pri vyhľadávaní. Skontaktovať sa s firmou Informatik nie je možné. Nereaguje na maily, nedvíha ani telefóny. Sídli v Bratislave v rodinnom dome. Menovka eseročky na bráne chýba, zvončeky sú odstránené.

Druhá eseročka Firmdata údaje o živnostníkoch ukladá na CD a predáva ich. Cédečko stojí okolo 100 eur. Na svojej webovej stránke firma tvrdí, že kúpou takéhoto CD bude klient informovaný o konkurencii a môže osloviť zákazníka ako prvého. Ervín Boháčik z košickej pobočky živnostenskej komory upozorňuje, že praktickým dôsledkom predávania databáz je, že ľuďom začnú chodiť rôzne katalógy a ponuky, o ktoré nemajú záujem.

Ani jedna firma zákon neporušila. Dokonca ani predajom adries. „Obchodné spoločnosti, ktoré sa zaoberajú priamym marketingom, si môžu medzi sebou takéto údaje poskytovať,“ hovorí hovorkyňa Úradu na ochranu osobných údajov Libuša Staňová.

Juraj Šanko tak peniaze späť nezíska. Zaplatením poukážky totiž vznikol medzi firmou a ním obchodný vzťah. Právnik Slavomír Trnkócy hovorí, že tu platí len opatrnosť. „Treba najprv prezrieť faktúru, od koho prišla, čo za to ponúka a nehanbiť sa poradiť,“ dodal právnik.

debata chyba