Platová rovnosť? Ženy si pýtajú menej už na pohovore

Najčastejšie klišé v pracovných inzerátoch.

21.04.2019 06:00
pohovor, práca Foto:
Žena, ktorá je napríklad tri roky doma na materskej, má potom čo dobiehať.
debata (3)

O rodovej rovnosti sa síce veľa rozpráva, ale situácia sa zlepšuje len pomaly. Vidieť to aj na postavení mužov a žien na pracovnom trhu. Z analýzy portálu Platy.sk vyplýva, že ak muž a žena pracujú v jednej firme a robia to isté, ich finančná odmena sa líši. Ženy totiž na rovnakej pozícii zarábajú priemerne o deväť percent menej. A ak sa do úvahy berú všetci zamestnanci, celkový rozdiel medzi finančným ohodnotením mužskej a ženskej populácie je ešte väčší – až 23,30 percenta.

Analýza tiež ukázala, že nerovnocenné postavenie žien sa prejavuje už na pracovnom pohovore, kde majú ženy v porovnaní s mužmi často nižšie platové očakávania. Tak dochádza k tomu, že si v mnohých prípadoch pýtajú menej ako uchádzači o prácu opačného pohlavia.

Za platové rozdiely však zrejme môže i to, že na Slovensku sú odvetvia, v ktorých majú prevahu ženy, platené horšie ako tie, kde dominujú muži. Stačí spomenúť „ženské“ pracovné oblasti ako zdravotníctvo, sociálnu prácu či odevný a textilný priemysel.

Jedným z faktorov, ktoré výrazne ovplyvňujú pracovný život žien, je tiež materská dovolenka. Hoci v niektorých európskych štátoch po narodení dieťaťa odchádzajú na istý čas z práce i otcovia namiesto matiek, na Slovensku je to skôr výnimka. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sú medzi platmi oboch pohlaví také veľké rozdiely.

Kým žena odchádza na materskú dovolenku a mimo pracovného prostredia je niekoľko mesiacov či rokov, jej mužský kolega zostáva v práci a často zažíva kariérny rast. Ten je väčšinou sprevádzaný aj zvyšovaním platu.

Žena, ktorá je napríklad tri roky doma, má potom čo dobiehať. Nehovoriac o tom, že návrat do práce po dlhej prestávke pre ňu nebýva ľahký. Kolegyne, ktoré sú zároveň matkami detí do desať rokov, stretáva na pracovisku 37 percent zamestnancov. Najviac s nimi spolupracujú zamestnanci zákazníckej podpory, textilného priemyslu, štátnej správy a bankovníctva.

Medzinárodný prieskum Paylab Data Research pritom ukázal, že najotvorenejší prístup majú matky na pracoviskách vo Fínsku a v Chorvátsku. Naopak, najnižšiu mieru otvorenosti voči matkám majú spomedzi deviatich sledovaných krajín zamestnanci na Slovensku. Práve u nás a v Českej republike zažívajú zamestnanci najnižšiu pracovnú interakciu s matkami v kolektívoch.

Pokiaľ však ide o platové rozdiely, podobná situácia je aj v mnohých krajinách v zahraničí. Napríklad v štátoch OECD klesol priemerný rozdiel medzi platmi mužov a žien medziročne veľmi málo – zo 16 na 15 percent (v roku 2000 predstavoval 19 percent). Ukázala to nová štúdia poradenskej spoločnosti PwC.

"Na Slovensku ešte nemáme zavedenú kultúru, že zamestnávatelia verejne komunikujú svoj záväzok odmeňovať rovnako, aj keď legislatíva EÚ neumožňuje vytvárať rozdiely v platoch na rovnakých pozíciách,“ komentovala stav Ľudmila Guerin, líderka poradenstva pre ľudské zdroje spoločnosti PwC.

Najčastejšie klišé v pracovných inzerátoch

Hľadáme samostatného, flexibilného a zodpovedného zamestnanca, práca v stabilnej spoločnosti, zaujímavé finančné ohodnotenie, možnosť osobnostného a kariérneho rastu, práca v mladom dynamickom kolektíve, prax na obdobnej pracovnej pozícii výhodou, práca v modernom prostredí… Kto by nepoznal výrazy, ktoré sa stále opakujú v pracovných inzerátoch? Zamestnávatelia ich omieľajú toľko, že pomaly strácajú význam. Viete, ktoré z nich sa najviac používajú?

Spoločnosť Profesia si zvolila štyri zvyčajné slovné spojenia a pozrela sa na to, ako často sa objavovali v inzercii na jej webovom portáli v priebehu minulého roka.

Mladý dynamický kolektív

Niekedy sa ukazuje, že vybrané výrazy vôbec nemusia byť také časté, ako by sa mohlo zdať. Platí to aj pri tejto fráze. Vlani sa ocitla len v asi každej stej pracovnej ponuke, teda iba v jednom percente pracovných inzerátov. Podobne to však bolo i predtým, v rokoch 2016 a 2017.

Inšpiratívne prostredie a stabilná firma

Obe tieto frázy sú medzi zamestnávateľmi dosť obľúbené. Vlani ich obsahovali približne štyri percentá pracovných inzerátov. Spojenie práca v stabilnej firme dokonca oproti minulosti naberá na popularite, v roku 2017 ho totiž použili len v troch percentách pracovných ponúk.

Možnosť kariérneho rastu

Absolútny víťaz sledovaných fráz, takpovediac „top klišé 2018“. Spomedzi štyroch vybraných výrazov ho zamestnávatelia uverejňujú najčastejšie. Vlani sa vyskytol zhruba v 12 percentách inzerátov. Pritom aj „dynamicky“ rastie. V roku 2016 ho použili v desiatich a v roku 2017 v 11 per­centách pracovných ponúk.

Zdroj: Profesia

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ženy #pracovný pohovor #Práca a kariéra #inzeráty