Ako sa pripraviť na pracovný pohovor

Ak si vás firma, v ktorej ste sa uchádzali o prácu, pozvala na pracovný pohovor, je to dobrá správa. Znamená to, že ste ju zaujali. Na oslavy je však ešte priskoro. Najprv treba uspieť na pohovore, a to nebýva ľahké.

27.10.2018 06:00
pohovor, komisia, práca Foto:
Aby uchádzač predišiel zbytočným problémom na pohovore, mal by sa naň už v predstihu pripraviť.
debata (2)

Na prvom stretnutí s potenciálnym zamestnávateľom sa málokto cíti príjemne. Každý sa tam snaží vyzerať čo najdôveryhodnejšie a rozprávať čo najrozumnejšie, aby vytvoril čo najlepší dojem. A pritom je často nervózny, pod veľkým stresom a trápia ho obavy, či predsa len niečo nepokazil a zachoval sa tak, ako mal.

Aby uchádzač predišiel zbytočným problémom na pohovore, mal by sa naň už v predstihu pripraviť. V prvom rade by si mal zopakovať a zapamätať to, čo uviedol v životopise a v motivačnom liste. Práve z toho personalisti pri osobnom stretnutí vychádzajú a tieto údaje si preverujú. Keby vás na niečom nachytali, vaše šance uspieť sa rozplynú.

Ku klasickej výzbroji na pracovný pohovor, samozrejme, patria aj informácie o firme, pre ktorú chcete pracovať. Treba poznať jej činnosť, vedenie, prípadne históriu a postavenie na trhu. Dobrým zdrojom býva internetová stránka spoločnosti.

Ak ste sa k pracovnej ponuke dostali prostredníctvom inzerátu, treba si pripomenúť i jeho znenie, zadané požiadavky zamestnávateľa a ponúkané podmienky. V prípade, že je pre pozíciu, o ktorú sa uchádzate, dôležitá znalosť cudzieho jazyka, môžete počítať s tým, že si vo firme preveria, ako ho ovládate.

Na pohovor príďte načas. Ak je miesto konania ďaleko alebo je tam komplikovaná doprava, radšej tam dorazte skôr a počkajte, akoby ste meškali. Je dobré myslieť včas aj na vhodné oblečenie, aby ste zanechali dobrý dojem.

Pokiaľ ide o samotný pohovor, podľa odborníkov sa dá rozdeliť na päť základných častí: vstupný rozhovor (tzv. smalltalk), zoznámenie sa, prezentácia, otázky a záver. Prvá a posledná fáza trvá spravidla asi päť, ostatné 10 až 15 minút.

Rozdelenie pracovného pohovoru

Vstupný rozhovor (smalltalk)

Začiatok stretnutia je veľmi dôležitý, lebo na to, či je jeden človek druhému sympatický, alebo nie, zväčša stačí už prvých pár minút. Počas nich sa preto usilujte pôsobiť pokojne a uvoľnene. Ak vám to nejde, môžete sa aj priznať, že ste nervózny. Väčšina náborových pracovníkov má pre to pochopenie.

Niekedy sa uchádzači o prácu dopúšťajú chyby, že sú príliš aktívni a rýchlo sa hrnú, aby personalistovi či niekomu z vedenia firmy podali ruku. Tým si však nešplhnete. Na podanie ruky si treba počkať. Keď už to nastane, stisk má byť krátky a pevný, dívajte sa pri tom do očí a usmejte sa.

Vystupujte sebaisto, ale nepreháňajte to. Nie je vhodná ani príliš okatá uvoľnenosť, ako by vám všetko bolo jedno. Ako vyplýva z jednej štúdie, ktorú vypracovala Jane Richardsová z Texaskej univerzity, takí ľudia pôsobia, akoby nepoznali empatiu, a to nerobí dobrý dojem.

Ilustračné foto.Niekedy sa uchádzači o prácu... Foto: SHUTTERSTOCK
pohovor, dohoda, podanie rúk Ilustračné foto.Niekedy sa uchádzači o prácu dopúšťajú chyby, že sú príliš aktívni a rýchlo sa hrnú, aby personalistovi či niekomu z vedenia firmy podali ruku.

Zoznámenie sa

V tejto fáze pohovoru sa "zdvorilostné“ reči končia a protistrana vás vyzve, aby ste povedali niečo o sebe. Základné veci poznajú už z vašich podkladov – životopisu a motivačného listu, preto nemá význam zopakovať len to, čo ste uviedli tam. Čas treba využiť na to, aby ste zdôraznili svoju kvalifikáciu na pracovné miesto, o ktoré sa uchádzate.

Prezentácia

Keď ste už o sebe prezradili to hlavné, je na rade potenciálny zamestnávateľ, aby povedal svoje – priblížil firmu, prácu, prípadne vysvetlil, koho hľadá a čo presne očakáva. V tejto časti stretnutia je dôležité, aby ste dali najavo záujem a ukázali, že viete načúvať. Rozhodne druhú stranu neprerušujte a v žiadnom prípade jej neskáčte do reči.

Otázky

Po tom, čo sa obe strany zoznámili a predstavili, prichádza zvyčajne fáza, keď personalista alebo iný zástupca firmy uchádzača vyzve, či sa nechce ešte niečo spýtať. Na to by ste mali zareagovať kladne, aby zamestnávateľ videl, že máte seriózny záujem. Je dobré pripraviť si otázky už vopred.

Záver

Keď sa pohovor skončil, je čas rozlúčiť sa. Predtým, ako odídete, sa však nezabudnite spýtať, čo bude ďalej, ako bude výberový proces pokračovať a kedy sa dozviete výsledok. To, ako vám odpovedia alebo ako sa správajú, vám pritom môže veľa naznačiť. Môže sa aj stať, že sa rozhodnutie o prijatí či neprijatí do zamestnania dozviete hneď.

Akým chybám sa vyhnúť

  • Nevykladajte si mobil na stôl – aj keby to robil človek, ktorý vás pozval na pohovor, vy ho nenasledujte. Mobil si treba už pred stretnutím vypnúť a odložiť, aby ste sa mohli plne sústrediť na rozhovor.
  • Neprichádzajte s nasadenými slúchadlami – napriek tomu, že sa pohovor nemusí začať presne a budete naň musieť chvíľu počkať, nie je dobrý nápad tráviť tento čas počúvaním hudby. Na potenciálneho zamestnávateľa by ste zrejme nezapôsobili. Naopak, mohol byť získať dojem, že hudbu rád počúvate aj pri práci, čo by mohlo znižovať vašu koncentráciu a pracovný výkon.
  • Nemajte na sebe slnečné okuliare – možno sa s nimi cítite uvoľnene, ale ste na pracovnom pohovore, nie na pláži.
  • Pozor na gestikuláciu – treba sa vyvarovať divokých a nervóznych gest, najmä na personalistu či iného zástupcu firmy neukazujte prstom. Mohlo by to vyzerať, že ho chcete poučovať. Na druhej strane je aj chyba, keď sú uchádzači o prácu takí nesvoji, že nerobia žiadne gestá a sedia bez pohybu ako sfinga. Vaše správanie pri pohovore by malo byť prirodzené, v opačnom prípade nezanecháte dobrý dojem.
  • Prekonajte ostýchavosť – hoci ste na pohovore nervózny, nie ste malé dieťa, aby ste uhýbali pohľadom. Personalistovi sa pozerajte do očí a snažte sa vystupovať pokojne.
  • Seďte uvoľnene – stáva sa, že uchádzači o prácu nevedia čo s končatinami, ale udržať si správne držanie tela je na pracovnom pohovore veľmi dôležité. Najlepšie je sedieť vystretý, no zase nie napätý a strnulý. Rozhodne nekývajte nohami do rytmu, ani sa neopierajte o lakte na stole.
  • Nepozerajte sa na hodinky – sledovať takto okázalo čas na pracovnom pohovore je neúctivé a môže to pre vás znamenať odmietnutie. Naopak, ak sa stretnutie predlžuje, je to dobré znamenie, že ste potenciálneho zamestnávateľa zaujali.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #pracovný pohovor #Práca a kariéra