Práca z domu si vyžaduje sebadisciplínu

, 14.03.2018 06:00
Biljana Weber
Biljana Weber, generálna riaditeľka pobočky Česká republika a Slovensko spoločnosti Microsoft. Autor:

Mnohé slovenské spoločnosti stále neveria práci z domu. Boja sa, že zamestnanci budú menej efektívni.O skúsenostiach s takzvaným home officeom hovorí Biljana Weber, generálna riaditeľka pobočky Česká republika a Slovensko spoločnosti Microsoft.

Home office, teda práca z domu, naberá na popularite. Využívajú ho zamestnanci efektívne?

Podporujeme flexibilitu v práci, čo je oveľa širší koncept ako len práca z domu. Znamená to, že ľudia môžu pracovať z rôznych miest vrátane kancelárie, takže si vyberajú také miesto, kde sa im pracuje najproduktívnejšie. Náš prieskum hovorí, že flexibilita má najväčší pozitívny dosah, keď zahŕňa miesto aj čas práce a keď ju ľudia využívajú asi polovicu pracovného času. Najdôležitejším prínosom je vyššia produktivita, lepšie vzťahy s nadriadeným, väčšia spokojnosť v práci a lojalita, menej stresu a lepšia rovnováha medzi súkromným a pracovným životom. Dokazujú to aj naše skúsenosti. Radi pracujeme z domu, z kaviarní, pri cestovaní, z priestorov klienta a podobne, no stále je pre nás dôležité pravidelne sa osobne stretávať u nás v kancelárii.

Veľa firiem má zamestnancov vo viacerých krajinách. Nie je náročné ich kontrolovať?

Kultúra našej firmy je založená na zodpovednosti a dôvere. Nechceme, aby zamestnanci museli nahlasovať, koľko času trávia v kancelárii. Flexibilita nie je o zvýšení kontroly, ale o vedení ľudí takým spôsobom, aby sme ich nemuseli kontrolovať tak, ako v minulosti. Z môjho pohľadu sú najlepšou „kontrolou“ dosiahnuté výsledky a spokojnosť zamestnancov. Máme technológie, vďaka ktorým sme v kontakte, pomáhajú nám zdieľať informácie a spolupracovať na diaľku. A keď ste v kontakte s celým tímom, prirodzene viete, kto čo robí.

Uvádzajú vaši zamestnanci odôvodnenie, keď žiadajú o home office? Napríklad ak sa potrebujú postarať o člena rodiny? Je to stále práca z domu alebo pracovný benefit?

Našim zamestnancom sľubujeme: „Príďte takí, akí ste, a robte, čo milujete“. Práca odkiaľkoľvek je moderným spôsobom práce a naši zamestnanci ju od nás očakávajú. Veríme, že „začlenenie“ súkromných životov a špecifických potrieb zamestnancov ich podporuje v tom, aby robili, čo milujú. Väčšina našich pozícií takúto flexibilitu umožňuje, a nie je potrebné uvádzať „špeciálny dôvod“. Každý zamestnanec má možnosť rozhodnúť sa, ako pracuje a ako často sa chce s tímom stretávať zoči-voči, čo je tiež dôležité. Veríme, že ľudia sú schopní rozhodnúť sa, kedy a ako budú produktívni. Niektorí potrebujú chodiť do kancelárie každý deň, niektorí trávia viac času mimo nej. Priemerný zamestnanec v českej a slovenskej pobočke štandardne pracuje tri dni z kancelárie a zvyšok času v kancelárii partnerov či zákazníkov, z domu alebo napríklad v kaviarni. Inou situáciou však je, keď zamestnanec ochorie alebo jeho príbuzný trpí vážnou chorobou. V takýchto prípadoch poskytujeme plne platené „sick days“ a plne platenú dovolenku, aby sa zamestnanci mohli postarať o seba alebo o svojich blízkych. Nejde o home office, pretože v takých situáciách sa každý z nás potrebuje stopercentne sústrediť na opateru alebo liečbu, a my poskytujeme benefity, ktoré to umožňujú.

Musí práca z domu byť súčasťou pracovnej zmluvy? Alebo ide len o dohodu medzi zamestnancom a zamestnávateľom?

Flexibilita je pre nás kultúrnou nevyhnutnosťou, správnou vecou a súčasťou našej každodennej práce. Naša kultúra a moderný spôsob merania dopadu namiesto činnosti spolu s otvorenou komunikáciou o výkonoch dokazuje, že to u nás funguje. Musíte ju riadiť, tak ako čokoľvek iné. Máme fantastické technológie, ktoré umožňujú flexibilitu a spoluprácu. Máme tiež praktické systémy na schválenie práce z iného miesta ako z kancelárie, zdieľame si kalendáre, takže ľudia vedia, kto kde je a, samozrejme, naše pracovné zmluvy zahŕňajú samostatné podmienky súvisiace s prácou odkiaľkoľvek vrátane práce z domu. Každý tím môže mať neformálnu dohodu o špecifickom štýle práce a je dôležité nastaviť základné postupy tak, aby boli jasné a ľahko sa uplatňovali – napríklad prostredníctvom jednoduchého schvaľovacieho procesu, ktorý je prepojený s kalendármi.

Vy osobne využívate home office?

Rada pracujem odkiaľkoľvek, či už z pražskej, alebo bratislavskej kancelárie, z domu vo Viedni alebo z útulnej kaviarne v meste, kde trávim predĺžený víkend. Flexibilita mi umožňuje vyvažovať prácu a čas strávený s rodinou a priateľmi, ktorí nežijú v Prahe, a zároveň vyťažiť čo najviac z času stráveného cestovaním, napríklad keď čakám na prestup na letisku alebo na stretnutie. Tam viem byť rovnako produktívna ako v kancelárii.

Doma existujú mnohé nástrahy/rozptý­lenia, ktoré môžu predĺžiť dokončenie pracovnej povinnosti – napríklad televízor alebo chladnička. Predstavujú mladší zamestnanci väčšie riziko, pokiaľ ide o prácu z domu z pohľadu disciplíny?

Flexibilita si vyžaduje sebadisciplínu, veľmi dobré riadenie času a rovnováhu medzi prácou a voľným časom. Pri implementácii flexibilného pracovného miesta zohráva vedenie a komunikácia kľúčovú úlohu. Podľa našich skúseností medzi kľúčové prvky patrí schopnosť jasne si stanoviť ciele. Každý z našich členov tímu musí chápať, na akom type projektu pracuje. Ako manažér si musíte nastaviť rytmus komunikácie, aby ste mohli skontrolovať, či sa všetci uberajú správnym smerom, aby ste im pomohli prekonávať výzvy a spoločne reagovali na nové príležitosti. Technológie sú v tomto nesmierne užitočné, napríklad ja som veľkým fanúšikom MS Teams a OneNote, čo sú platformy na tímovú interakciu, kreatívnu prácu a zdieľanie informácií. Máme otvorené kalendáre, vďaka čomu si vieme efektívne naplánovať stretnutia a rešpektovať čas ostatných, pretože práca odkiaľkoľvek neznamená, že musíme byť nonstop on-line a stále pracovať. V neposlednom rade je dôležité oceňovať spoluprácu a zdieľanie, nie len individuálne výsledky. Sú ľudia, ktorí radšej prídu do kancelárie každý deň, a majú takú možnosť. Cieľom je dať každému možnosť rozhodnúť sa čo najlepšie a najefektívnejšie.

Aké sú sankcie, keď zistíte, že zamestnanec nepodáva náležité výkony pri práci z domu?

Neexistuje žiadna špecifická sankcia pre tých, čo pracujú z domu. Nedávne čísla ukazujú, že ľudia pracujú produktívnejšie, keď sa môžu rozhodnúť, odkiaľ budú pracovať.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zamestananie #profesia #Práca a kariéra
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk