Firmy by mali investovať aj do svojich priestorov

Niet pochýb, že v príjemnom prostredí sa pracuje lepšie. Ak sa tam zamestnanci dobre cítia, odrazí sa to aj na ich výkone. Dizajn a usporiadanie kancelárií majú preto veľký význam.

17.10.2017 06:00
kancelária, zamestnanie, pracovisko, miestnosť,... Foto:
Povaha práce sa v nasledujúcich desaťročiach zmení a tomu by sa mali prispôsobiť aj firemné priestory.
debata

Firmy tak majú príležitosť výrazne zlepšiť výkonnosť svojich zamestnancov. Naopak, ak zanedbajú ich meniace sa nároky a povahu práce, môžu výrazne stratiť. Pritom na zmenu dobrým smerom niekedy stačí naozaj málo.

Povaha práce sa v nasledujúcich desaťročiach zmení a tomu by sa mali prispôsobiť aj firemné priestory. „Nachádzame sa na samom začiatku transformácie kancelárie na taký priestor, aký je adekvátny pre revolúciu práce. Faktom je, že svet nehnuteľností nestíha reagovať na extrémne rýchly technologický pokrok posledných 20 rokov. Pritom ten určuje všetko, čo nás v nasledujúcich desaťročiach čaká. Kancelária budúcnosti bude do veľkej miery definovaná rozvojom umelej inteligencie a 3D tlače,“ tvrdí Kristína Pomothy, workplace konzultantka a zakladateľka spoločnosti Collective.

Dosah nástupu umelej inteligencie na pracovný trh bude bezpochyby zásadný. Je možné, že povedie k strate nielen v manuálnych povolaniach vo výrobe, ale aj v takých profesiách, ako je architektúra, stavebníctvo či dokonca dizajn.

„Umelá inteligencia z hľadiska budúcnosti práce a pracovného prostredia nemusí byť až taký strašiak, ako sa to dnes javí. Spejeme v každom prípade k nutnosti reedukácie a tvorbe nového pracovného trhu, čo historicky vždy viedlo k pokroku. Dnes vidíme, že sme sa zmenám, ktoré na nás číhali pred desiatimi rokmi, pomerne rýchlo prispôsobili. Určite nás čaká zmena definície produktivity práce, čo bude mať vplyv aj na zmenu pracovného prostredia,“ vysvetľuje Pomothy.

Miesto pre život

Dôležitým trendom je migrácia a s ňou spojené vysoké nároky na flexibilitu miesta a času. Na to, aby človek v budúcnosti vykonal pracovné úlohy, nebudeme musieť opustiť domov takmer vôbec. Preto sa kancelária stane skôr miestom na stretávanie sa.

„Bude fungovať ako miesto pre život a vzhľadom aj vybavením bude pripomínať rezidenčné priestory,“ predpovedá workplace konzultantka. Keďže množstvo zamestnancov bude pracovať z domu a firmy budú využívať služby externistov a tzv. freelancerov (pracovníkov na voľnej nohe), respektíve iných dodávateľov, zmenia sa aj ich požiadavky na priestor. „Budú očakávať možnosť svoj priestor zmenšiť alebo zväčšiť podľa rýchlo sa meniacich personálnych potrieb,“ odhaduje Pomothy.

Ďalší smer, ktorý relatívne rýchlo napreduje a má potenciál rýchlo rozvíjať pracovné prostredie, sú kognitívne vedy. „O fungovaní mozgu vieme čoraz viac a vďaka tomu vieme viac o produktivite a zdraví v priestore. Dnes vedia vedci predvídať, kedy človek podáva najlepší výkon a aké atribúty priestoru prispievajú k tomu, aby naše telo fungovalo čo najbližšie k ideálu. Znamená to, že budeme vedieť lepšie plánovať budovy a interiéry v nich,“ približuje odborníčka.

Kľúčové podľa nej bude, aby developeri prichádzali s trvalo udržateľnými riešeniami, ktoré v sebe spájajú užívateľský komfort a smart technológie. Žiadané budú aj industriálne priestory s vysokými stropmi, ako napríklad projekt Pradiareň 1900 v Bratislave, prerobený z bývalej cvernovej továrne. „To všetko sú priestory, o akých sme pred niekoľkými rokmi v našich končinách len snívali,“ hovorí Pomothy.

S generáciou Y, ktorá bude v roku 2020 reprezentovať väčšinu globálnej pracovnej sily, podľa nej príde i revolúcia práce. Táto generácia je totiž nekompromisná v hľadaní vyššieho zmyslu práce, možnosti sebarealizácie a vyjadrenia individuality, ako aj v stotožňovaní sa s hodnotami firmy.

Má vyššie nároky na flexibilitu a možnosť výberu pracovného miesta a času. Prácu mladých generácií charakterizuje migrácia, ekonomika spoločného využívania, udržateľný a ekologicky zodpovedný životný štýl, závislosť od smartfónov, ale aj skrátený čas sústredenia sa.

„Tieto a ďalšie megatrendy udávajú smer tomu, ako sa generácie Y a Z budú správať ako zamestnanci a do akého podnikania sa pustia. Firmy sa musia tejto ponuke na trhu práce prispôsobiť v tom, aké podmienky vedia talentom ponúknuť. Je to celé o tom, koho prilákate a do akej miery sa vám darí ľudí udržať,“ objasňuje odborníčka.

Ako dodáva, už aj niektoré stredoeurópske firmy prišli na to, že čím skôr poľavia z niektorých rigidných pravidiel alebo čím skôr investujú do prostredia, ktoré ľuďom ponúkajú, tým atraktívnejší budú pre najlepší talent. V dnešnom čase nedostatku špičkových ľudí bude stále viac platiť, že kvalita priťahuje kvalitu.

„Nemôžete chcieť mať najlepších ľudí a naďalej fungovať podľa starých modelov. Uspieť vo svete generácie Y a Z bude znamenať vedieť sa odlíšiť, nájsť svoju unikátnu identitu a vedieť ju správne demonštrovať,“ pripomína Pomothy.

V otázke pracovného priestoru to znamená, že ľudia budú potrebovať možnosť výberu, v akom kontexte vykonávajú danú úlohu. „Teda kde a kedy pracovnú úlohu urobia. Táto sloboda sa dá reflektovať aj v dizajne budov. Opakom takejto slobody sú napríklad kancelárske budovy s turniketmi, open space bez členenia na zóny a vonkajšie prostredie budovy, ktoré nedáva možnosť tráviť tu čas,“ hodnotí odborníčka.

Budovy, ktoré majú potenciál dať svojim užívateľom viac, sú podľa nej v Bratislave raritou. Ako príklad opäť uvádza Pradiareň 1900, ktorá by mala byť jednou z nich. Štvrť, v ktorej sa nachádza, je v procese znovuzrodenia.

„Pre mladých profesionálov bude podstatné, že budú mať okolo firmy aktívny mestský život. Kvalita služieb, dostupnosti, verejného priestoru a rezidenčného štandardu bude ťažko porovnateľná s inou štvrťou v Bratislave. Bude to priestor, ktorý bude lákavý pre náročných. Atraktivita pracovných priestorov by mala reflektovať tieto zmeny,“ spresňuje Pomothy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #práca #firmy #zamestananie #pracovná atmosféra