Čechom chýba 10-tisíc profesionálnych vodičov

13.04.2017 09:10

V Česku v súčasnosti chýba až 10 000 profesionálnych vodičov. Hlavným dôvodom sú nízke platy aj náročná a riziková práca, zhodli sa viaceré personálne agentúry.

Podľa ich odhadov bude navyše každý rok ubúdať ďalších zhruba 5000 šoférov. V Česku je zamestnaných okolo 125 000 profe­sionálnych vodičov.

„V Česku chýbajú vodiči prakticky vo všetkých regiónoch, problematický je najmä Ústecký, ale aj Karlovarský, Plzenský a Jihočeský kraj. Je to dané najmä blízkosťou susedných krajín, kam českí vodiči odchádzajú za prácou. Ak sa rozhodnú pre prácu v zahraničí, odchádzajú do bližších krajín, najmä do Nemecka a Rakúska. Podľa odhadov odíde z Česka za lepším zárobkom viac ako 7000 vodičov ročne,“ uviedol marketingový manažér personálnej agentúry Job Leader Czech Michal Havelka.

Podľa prieskumu ManpowerGroup sú vodiči na treťom mieste medzi najhoršie obsaditelnými pozíciami. „Vysoká koncentrácia spracovateľského priemyslu a logistických firiem v ČR, zvyšujúca sa medzinárodná výmena tovaru a ‚just-in-time‘ spôsob zásobovania výrobných firiem priniesli obrovský nárast dopytu po vodičoch kamiónov. Zároveň chýbajú aj vodiči autobusovej dopravy,“ povedal šéf marketingu spoločnosti Jiří Halbrštát. „Nájsť vodiča nie je ľahké, a to prakticky do všetkých odborov, stavebníctva, diaľkovej či miestnej dopravy alebo autobusovej dopravy,“ súhlasila Jitka Součková z Grafton Recruitment.

Samotní vodiči nevnímajú svoju odmenu ako adekvátnu k zodpovednosti, ktorá je s ich prácou spojená. Platy vodičom síce mierne stúpajú, oproti zahraničiu sú ale stále veľmi nízke. Kým vlani predstavovala hodinová minimálna mzda v ČR 58,70 Kč, v Nemecku to bolo v prepočte 230 korún.

Nedostatok vodičov sa odráža aj na veľkom počte nadčasových hodín. Vodiči sú často dopravcami nútení jazdiť v rozpore s bezpečnostnými a pracovnými predpismi. A na nezáujem o tieto pozície má podľa Havelky vplyv aj žalostný stav českých ciest a odpočívadiel.

Zhruba 7000 vodičov odchádza ročne do dôchodku. Mladá generácia pritom o tieto pozície nejaví príliš záujem. Tretina českých vodičov je starších ako 50 rokov. Mladá generácia nestačí tých, ktorí odchádzajú, nahrádzať. Chýbajú nielen samotní záujemcovia, ale aj ľudia s vodičskými preukazmi skupiny C alebo D, teda s oprávnením riadiť kamióny a autobusy. Podiel na nedostatku vodičov kamiónovej a autobusovej dopravy má aj zrušenie vojenskej služby, kde si veľa budúcich vodičov urobilo vodičské preukazy.

Situáciu komplikujú aj štrajky dopravcov. Vodiči linkových autobusov proti nízkym mzdám protestujú už od októbra 2015. Posledný zo štrajkov sa konal 6. apríla a postihol najmä Jihomoravský a Olomoucký kraj. „Štrajky komplikujú nielen dopravu po celej republike, ale aj nábor nových zamestnancov. Na pozície, kde sa štrajkuje kvôli nízkym platom, sa noví uchádzači logicky príliš nehrnú,“ podotkol Havelka.

Problémom je podľa neho aj legislatíva, ktorá komplikuje príchod nových pracovných síl zo zahraničia. „Zatiaľ čo predtým sa stávalo, že slovenskí vodiči hromadne odchádzali pracovať do Česka, teraz sa to stáva veľmi zriedka. Dopravcovia sa tiež bližšie zaujímali o vodičov z balkánskych i vzdialenejších krajín. Teraz je na vzostupe požiadavka získavania vodičov najmä z Ukrajiny, ale táto snaha naráža na zložité legislatívne podmienky a nezáujem českej vlády ich riešiť,“ poznamenal Havelka.

#Česko #kamión #vodič
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk