Hlavná štreka uživí ďalšie desiatky ľudí

, 03.08.2014 14:00

Hlavná železničná trať naprieč Slovenskom – od Košíc cez Žilinu až do Bratislavy – skrýva prácu pre ďalšie desiatky, možno až stovky ľudí.

Od decembra tohto roka totiž na spomínanú trasu vypraví svoje vlaky súkromný český dopravca RegioJet a zo Žiliny do Košíc ako predĺženie trasy Praha – Ostrava plánuje premávať český Leo Express. V novembri navyše začne platiť vládou presadené bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, čo by malo prilákať viac cestujúcich do vlakov. Väčší počet ľudí vo vlakoch bude potrebné obslúžiť väčším personálom. RegioJet už ohlásil prijímanie 150 ľudí. Štátny dopravca prepúšťať nemieni.

„Naše vlaky dajú prácu približne 150 ľuďom, a to predovšetkým na pozíciách zákazníckej obsluhy či v oblasti zázemia a technologickej správy. Dáme prácu ľuďom v oblastiach s vysokou nezamestnanosťou, napríklad na východnom Slovensku,“ hovorí Radim Jančura, šéf RegioJetu. Ako Jančura doplnil, aktuálne hľadajú rušňovodičov a rušňovodičky, ktorí budú riadiť moderné lokomotívy. V ponuke sú podľa neho aj pozície stevardov či mechanikov a elektromechanikov koľajových vozidiel.

Kým na pozíciu stevarda si dokáže firma ľudí vyškoliť, pri rušňovodičoch je viac ako potrebná predchádzajúca prax. Takisto musí záujemca o túto prácu disponovať preukazom spôsobilosti. Na trhu práce by však mal byť dostatok schopných rušňovodičov. Podľa Marcely Glevickej, hovorkyne portálu Profesia.sk, si totiž u nich od začiatku tohto roka vytvorilo životopis 59 ľudí, ktorí by chceli pracovať ako rušňovodiči. „O pozíciu elektromechanika sa vo všeobecnosti uchádza približne tisíc ľudí,“ doplnila Glevická. Podľa analýz je dokonca pozícia rušňovodiča najstabilnejším povolaním, pretože v priemere sa tu odpracuje viac ako 14 rokov.

Naposledy sa vlakový personál prepúšťal zhruba pred tromi rokmi počas ozdravovania železničných spoločností. Zo Železničnej spoločnosti Slovensko vtedy odišlo vyše sto ľudí, redukcia výkonov nastala v profesiách rušňovodič, sprievodca a vlakvedúci. Ďalšie prepúšťanie štátny dopravca neplánuje, práve naopak. „Vyťaženosť pracovníkov stúpne na jeseň, po tom, čo sa zavedú ohlásené výraznejšie zľavy, prípadne bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov. Očakávaným výsledkom je väčšia naplnenosť vlakov a viac ľudí využívajúcich železničnú dopravu. To sa dotkne aj nasadzovania personálu,“ tvrdí Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko. Podľa Morháčovej sa firma neobáva odlevu ľudí k súkromníkovi. „Neuvažujeme o prehodnotení odmeňovania či sociálnych benefitov z dôvodu príchodu súkromných prepravcov na dopravný trh. Oblasť odmeňovania a sociálnych benefitov zastrešuje dohoda so sociálnymi partnermi v kolektívnej zmluve, ktorá je dohodnutá na roky 2014 až 2016,“ tvrdí.

Pavol Kajánek, expert z Výskumného ústavu dopravného v Žiline, sa nazdáva, že pokiaľ súkromník ponúkne štátnym zamestnancom vyššie finančné ohodnotenie a dlhodobú stabilitu zamestnania podporenú atraktívnejšími benefi tmi pre svojich ľudí, potom by situácia odchodu ku konkurencii nastať mohla. „Nemyslím si však, že by tento odlev zamestnancov mal byť nejaký markantný,“ dodáva Kajánek. Ondrej Matej (SDKÚ) z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo vraví, že výhodou štátu v tomto boji o zamestnancov sú „režinky“ na celú železničnú sieť. „V prípade odchodu by zamestnanci o túto výhodu prišli, a to môže byť rozhodujúcim faktorom pri rozhodovaní sa týchto zamestnancov,“ poznamenal Matej.

Nových ľudí však bude potrebovať aj ďalší dopravca, a to Leo Express so svojimi čierno–zlatými vlakmi. „Môžeme potvrdiť, že od decembra plánujeme vstúpiť na trasu Praha – Košice. S tým súvisí aj nábor nových zamestnancov,“ povedala Petra Valentová z Leo Expressu.

RegioJet plánuje na hlavnú štreku nasadiť tri páry rýchlych InterCity vlakov. Štátny dopravca tu má takisto štyri páry, no jeden ďalší pár premáva na trase až do Humenného. Český RegioJet chce za cestovný lístok pýtať od ľudí 10 eur. Štátnymi vlakmi sa z Bratislavy do Košíc dá dostať za 24 eur, v akcii je však prvá stovka lístkov pre študentov za 10 eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#práca #železnice
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk