Diaľnice uživia tisíce robotníkov

Stavebné firmy prepustili od roku 2008 vyše 13-tisíc zamestnancov, budúci rok by však mal byť konečne tým lepším. Zsolt Lukáč, predseda Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, tvrdí, že sektor čakajú lepšie časy.

08.12.2013 09:00
Zsolt Lukáč Foto: ,
Zsolt Lukáč
debata (6)

Je možné, že výstavba ciest zamestná na budúci rok tisíce ľudí?
Viem si to predstaviť, toto množstvo je pre budúci rok veľmi reálne.

Môžeme teda hovoriť o akomsi oživení stavebníctva?
Odrazenie slovenského stavebníctva od dna sa začne až vtedy, keď na jednotlivé diaľničné úseky reálne nastúpia stroje a ľudia. To je podstatné. Aby robotník nielen sedel v ubytovni, ale naozaj pracoval na stavbe a za prácu dostával plácu. Prvé lastovičky sa ukazujú už dnes. V štádiu najímania pracovníkov sú už niektoré vysúťažené diaľničné stavby, uvidíme, ako sa to ešte do konca roka rozbehne, prípadne si počkáme na jar budúceho roka. Prijímanie nových ľudí však nebude možné len na diaľničné úseky a rýchlostné cesty, potrebovať ich budeme aj pri protipovodňových stavbách, kanalizáciách, čistiarňach odpadových vôd.

Sektor zostal na dlhé roky zabrzdený, hlavne diaľničné stavby sa rozbiehajú výraznejšie až teraz. Budú medzi tisícami stavebníkov len tí, ktorí o robotu počas krízy prišli?
Myslím si, že obdobie rokov 2008 a 2009 sa tak skoro nevráti. Vtedy sme zažívali ozajstný stavebný boom. To bolo niečo mimoriadne a z hľadiska vývoja stavebníctva ani nie veľmi v poriadku. Pokiaľ však budú primerané zákazky, tak sa stavebná výroba dokáže zastabilizovať a množstvo ľudí tu nájde opäť svoje uplatnenie. Určite to budú najskôr tí, ktorí v čase krízy zostali prepustení alebo prestali podnikať v stavebníctve, ale aj nové ďalšie posily. Rádovo máme 160– tisíc ľudí, ktorí pracujú v stavebníctve. Z nich je tretina živnostníkov alebo malých firiem, ktoré tým, že nedostali zákazku a nerealizujú niečo v stavebníctve, sú potenciálni nezamestnaní. Síce má živnosť, ale nemá robotu. Je len otázka času, kedy to vzdá a prihlási sa na úrad práce.

Je akýmsi zvykom, že v stavebnom sektore je pomaly každý robotník živnostníkom. Koľko sa na stavbe zarába?
Niekedy sa oplatilo viac pracovať v tomto sektore na živnosť a subdodávkami riešiť prácu. Postupne sa to však môže meniť, všetko závisí od toho, aká forma zamestnania je pre dotyčného pracovníka výhodnejšia. Napríklad stavbyvedúci vie na klasickú pracovnú zmluvu zarobiť rádovo niekoľko tisíc eur mesačne, v prípade, ak má na starosti veľkú stavbu v hodnote miliónov eur. Nesie totiž aj trestnoprávnu zodpovednosť za dané dielo, čiže plat musí byť tomu adekvátny. Bežný stavebný robotník sa svojou mzdou môže pohybovať od tej minimálnej až po priemerne približne 600 až 800 eur.

Stavebné firmy budú potrebovať najviac projektantov, nákupcov či majstrov. Ako majú postupovať tí, ktorí chcú robiť tieto profesie?
Každý záujemca o prácu sa musí uchádzať individuálne, buď si nájde na profesijných portáloch ponuku, alebo osloví priamo stavebnú firmu, pre ktorú by chcel pracovať. V spolupráci s rezortom školstva však pripravujeme podporné projekty pre ľudí z radov nezamestnaných, aby si ľahšie našli uplatnenie. Chceme napríklad vyškoliť nezamestnaných na takých pracovníkov v oblasti energetickej hospodárnosti budov, aby boli remeselne zruční. Dajú sa na to použiť aj prostriedky z Európskej únie.

A čo menšie firmy, ktoré sa chcú formou subdodávok podieľať na výstavbe diaľnic?
Subdodávky fungujú poväčšine na základe dlhodobých vzťahov a referencií. Keď máte na niekoho dobré referencie alebo sa vám osvedčil na jednej stavbe, tak si ho zavoláte aj na ďalšiu. Realizátor stavby diaľnice napriek tomu robí prieskumy, zisťuje, ktoré firmy by mu vedeli pomôcť, porovnáva kvalitu. Sústavne sa však bojuje medzi sebou cenou. Výstavba diaľnice je proces niekoľkomesačný až niekoľkoročný a partnerský vzťah je nevyhnutný.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanie #diaľnice #stavebníctvo #Zsolt Lukáč