Pri výstavbe diaľnic nájde prácu tritisíc ľudí

Rozbiehajúca sa výstavba diaľnic a rýchlociest by na budúci rok mala dať prácu pre tritisíc ľudí. Priamo ich zamestnajú víťazi tendrov.

05.12.2013 20:00 , aktualizované: 06.12.2013 08:00
Diaľnica, R4, Zvolen, obchvat Foto: ,
Stavebné stroje sa rozbehnú aj na strednom Slovensku, kde štartuje výstavba detvianskej rýchlocesty.
debata (5)

Ďalších pracovníkov budú potrebovať ich dodávatelia. S takýmito údajmi počíta podľa informácií Pravdy ministerstvo dopravy po tom, čo sa ku koncu tohto roka postupne predsa začína stavať plánovaných 80 kilometrov nových diaľnic.

Firmy už pripravujú nábory stoviek ľudí, ktorých predtým, naopak, prepustili, keď sa pribrzdila výstavba v roku 2010. Diaľničný rozbeh je po rokoch prvým impulzom pre ťažko skúšané stavebníctvo, kde následkom krízy doteraz prišlo o prácu 13-tisíc ľudí. Stavať sa začína na Kysuciach, pri Žiline, Ružomberku, Žiari nad Hronom, Zvolene, Detve.

Výstavba diaľnic sa zaplatí najmä z európskych fondov. Európska komisia nám odkazuje, že podpora na diaľnice a iné oblasti zníži na Slovensku nezamestnanosť a tým sa utlmia sklony k extrémizmu. Od roku 2014 môže Slovensko čerpať z nových eurofondov o dve miliardy viac ako v ostatnom programovacom období. „To všetko dáva predpoklady na to, aby sa vďaka európskym peniazom zlepšila situácia na trhu práce,“ povedal podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Popri tisíckach pozícií pri výstavbe diaľnic či iných investíciách už Brusel podporil na Slovensku 11-tisíc pracovných miest pre mladých ľudí a v nasledujúcich dvoch rokoch zadotuje prácu pre ďalších 15-tisíc mladých ľudí.

Vláda počíta s tým, že aj vďaka čerpaniu eurofondov klesne súčasná 14-percentná nezamestnanosť do roku 2016 k 12 per­centám. Pomôcť k tomu má aj skutočnosť, že do konca volebného obdobia chce minister dopravy Ján Počiatek rozostavať spolu 310 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

Stavebné práce sa začnú na úsekoch D1 Hubová – Ivachnová, D3 Svrčinovec – Skalité, R2 Pstruša – Kriváň či na diaľniciach v okolí Žiliny, ale finišovať sa bude aj na obchvate Žiaru nad Hronom a k slovu by sa mala dostať výstavba tunela Višňové.

Najviac ľudí by mala zamestnať prebiehajúca výstavba kysuckej diaľnice, respektíve 12 kilometrov dlhý polprofil od Svrčinovca po Skalité. Tento úsek totiž patrí k najnáročnejším diaľničným stavbám. Terén striedajú údolia, územia s častým výskytom zosuvov, potrebné je vybudovať dva tunely a výstavba mostov takisto nepatrí k jednoduchším, pretože niekde postavia piliere vysoké až 77 metrov. Tie sa budú týčiť do zatiaľ najvyššej výšky v rámci celého Slovenska. Stavbu majú pod palcom Doprastav, Váhostav, Strabag a Metrostav. Úsek by mal zamestnať zhruba tisíc ľudí.

"Je veľký predpoklad, že budeme prijímať nových zamestnancov na diaľničné úseky, ktoré momentálne staviame, alebo ktoré sa budú s partnermi v združeniach v najbližších mesiacoch stavať. Momentálne zisťujeme aktuálne potreby jednotlivých úsekov. Priebežne už boli inzerované voľné pracovné miesta aj na špecializovaných webových portáloch. Ide najmä o pozície projektový manažér, stavbyvedúci, majster stavebnej výroby, cenár a nákupca,“ priznáva Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Váhostav postaví nielen kysuckú diaľnicu, ale aj D1 pri Ružomberku a jedenásť kilometrov dlhú diaľnicu D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku. Stavebné stroje rozložia aj na strednom Slovensku, kde sa dostali k výstavbe detvianskej rýchlocesty. Okrem toho už od roku 2011 stavajú diaľnicu Dubná Skala – Turany a taktiež štvorprúdovku pri Levoči. Ich partnerom na niektorých stavbách je Strabag.

"Prijímanie nových zamestnancov plánujeme v roku 2014. Teraz sa už stavebná sezóna končí a na novo získaných zákazkách sa práce rozbehnú až budúci rok. Tento rok budeme robiť len niektoré prípravné práce. O postavení ďalších betonární rokujeme s ostatnými členmi združenia,“ tvrdí Edita Novotná, hovorkyňa Strabagu. Váhostav už potvrdil, že si postaví novú betonárku a nakupovať bude aj nové stavebné stroje. Pravdepodobne by sa betonáreň mohla postaviť v okolí Martina.

Prijímať zamestnancov by však v budúcom roku nemali len Váhostav a Strabag, ale aj Doprastav, ktorý s nimi vyhral verejné súťaže na výstavbu spomínaných úsekov, a takisto aj Skanska. Tá totiž dala najnižšiu cenovú ponuku na postavenie severozápadného žilinského diaľničného obchvatu D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno vo výške 190 miliónov eur. S najnižšou cenou prišla Skanska aj v prípade stavby trinásťkilometrovej diaľnice s tunelom Višňové. Diaľničiari sa však v tomto prípade rozhodnú zrejme pre Doprastav, ktorý ponúkol cenu o 45 miliónov eur vyššiu.

Kríza stavebným firmám nepriala a teraz prichádza obrat. "Spoločnosť Váhostav ku koncu roku 2009 zamestnávala 1¤581 pracovníkov. Z dôvodu zrušenia PPP projektov, pozastavenia viacerých diaľničných tendrov či kvôli neúmernému predlžovaniu procesu verejného obstarávania klesol počet zamestnancov ku koncu roku 2011 na 1 049 pracovníkov. Napriek kríze, ktorá v slovenskom stavebníctve pretrváva, zaznamenáva Váhostav od tohto obdobia rast zamestnanosti a najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou dáva prácu stovkám ľudí. Ku koncu októbra tohto roka pracovalo pre nás 1 353 ľudí,“ poznamenal Halán.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #práca #Európska komisia #zamestnanie #diaľnice #ministerstvo dopravy