Pre bratislavský Volkswagen by po započítaní všetkých odvodov vyplatenie odmien 1 670 eur pre 9 400 zamestnancov vyšlo na 21,2 milióna eur. Na porovnanie, plat šéfa koncernu Martina Winterkorna za rok 2012 neprekročí sumu 14,5 milióna eur, keďže pod tlakom verejnosti sa rozhodol šetriť peniaze firme. Rok predtým mu kombinácia základného platu a odmien priniesla celkovo 17,5 milióna eur.
Snaha o vyššie bonusy pre zamestnancov vyústila v Bratislave do toho, že približne tristo zamestnancov zastavilo dopravu pred bránami fabriky. Našťastie pre závod protestujúci ľudia výrobu zatiaľ nijako nespomalili a svoj protest vyjadrovali hlavne piskotom a rozdávaním letáčikov vodičom zastavených automobilov.
„Je to hanba, v Nemecku majú odmeny po 7 200 eur a tu majú problém vyplatiť 1 670 eur. Prideľovať robotu navyše pre vedenie nie je problém, ale pri vyplácaní odmien už takí rýchli nie sú,“ povedala protestujúca zamestnankyňa, ktorá nechcela zverejniť svoje meno. „Nehnevajte sa, ale mám už len pár rokov do dôchodku,“ dodala.
Koncern Volkswagen závod v Bratislave označil za najlepší v Európe a tak ľudia svoje mzdové požiadavky považujú za tvrdo odpracované. Medzi protestujúcim odborármi bol vidno transparent: „Robíme tu ako otroci a peniaze navyše si zaslúžime.“ Na druhej strane kvalita v spojení s lacnejšiu pracovnou silou sú hlavné dôvody, pre ktoré v časoch krízy Nemci stále viac výkonov smerujú do Bratislavy. „Faktom je, že odborovej organizácii bola ponúknutá najvyššia odmena v histórii firmy. S touto ponukou sme išli na hranicu možného,“ povedal hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík.
Z celkového hľadiska sú však ľudia s prácou pre najúspešnejšiu slovenskú automobilku spokojní. „Robím tu už 15 rokov a nemenil by som. Verím, že nakoniec sa vedenie odborov s podnikom dohodne tak, aby sme všetci boli spokojní,“ dodal protestujúci zamestnanec Vojtech Gašparík.
„Ľudia v tejto krajine nie sú príliš zvyknutí protestovať, čo nie je pre nich dobré, lebo ak budú stále pracovať so sklopenou hlavou, tak z dobrých výsledkov fabrík budú mať veľmi málo,“ povedal k protestu šéf odborov Volkswagen Slovakia Zoroslav Smolinský. Bratislavská automobilka v minulom roku vyrobila viac ako 419-tisíc automobilov a dosiahla zisk 176,5 milióna eur.
„Za týmito výsledkami stojíme hlavne my zamestnanci,“ dodal protestujúci Adam Líška.