Zostať doma či pracovať. Drahý benzín stavia ľudí pred dilemu

Rekordné ceny benzínov a nafty nútia ľudí zvažovať, či sa im pri rastúcich nákladoch na dopravu vôbec oplatí dochádzať za prácou.

27.02.2012 20:46
Benzín, nafta, tankovanie, pumpa Foto: ,
Ilustračné foto
debata (31)

Týka sa to najmä oblastí s vysokou nezamestnanosťou, kde ľudia neraz zarábajú okolo 300 až 400 eur a na dochádzanie pre komplikovanosť nemôžu využívať lacnejšiu verejnú dopravu. Ľudia pri raste cien benzínu až na súčasných 1,52 eura za liter sa len bezradne pozerajú, ako na čerpacích staniciach nechávajú čoraz väčšiu časť výplaty.

Ak si odrátajú náklady na dochádzanie za prácou, vyjde im, že ich čistý zárobok je len na úrovni sociálnej dávky. Napríklad Emília Krulíková z Vranova nad Topľou denne dochádza autom za prácou do 40 kilometrov vzdialených Michaloviec.

Pred rokom ju benzín mesačne vyšiel asi 140 eur a teraz už naň dáva 170 eur. „Robím si mesačné prepočty spotreby, takto si kontrolujem rodinný rozpočet. Výdavky mi rapídne narástli,“ hovorí Emília.

Nárok na štátnu dávku na dochádzanie za prácou, ktorá by v jej prípade predstavovala 65 eur mesačne, nemá. Najprv by musela byť tri mesiace nezamestnaná. „V krajine, ktorá má druhú najvyššiu mieru nezamestnanosti v Európe po Španielsku, by mali aktívne opatrenia na trhu práce zohrávať podstatne väčšiu a dôležitejšiu úlohu,“ komentuje to František Palko z Inštitútu hospodárskej politiky.

Pani Emília je podobne ako iní obyvatelia pri dochádzaní za prácou odkázaná na auto.

„Ak by som cestovala autobusom, tak mi zamestnávateľ preplatí 80 percent nákladov, v tomto prípade nejakých 67 eur. Problém je, že spoje chodia zriedka a prestupy v rámci autobusových spojov sú veľmi komplikované,“ dodáva pani Emília.

Vyše 200 eur mesačne dáva na potraviny a bývanie a z výplaty jej tak veľa nezostane. Práve nízkopríjmové skupiny ľudí sa pre zvyšujúce sa náklady na dopravu rozhodnú často zostať radšej doma, ako by mali za prácou dochádzať denne niekoľko kilometrov.

Palivá len vlani zdraželi o šestinu, tento rok stúpajú ceny na rekordné hodnoty. Vlani zdraželo aj cestovné na autobus, a to až o desať percent. Ceny išli hore aj pri cestovaní vlakom.

Sociálne príspevky na kompenzáciu dosahov drahých palív zo strany štátu nie vždy pomáhajú. Podľa hovorkyne Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Andrey Hajdúchovej požiadalo minulý rok o príspevok na dochádzku do zamestnania vyše 17–tisíc ľudí. Rok predtým ich bolo takmer o polovicu viac.

„Príspevok využívajú najmä ľudia, ktorí našli zamestnanie v automobilkách, stavbári, ktorí našli prácu pri zatepľovaní a rekonštrukciách domov, pri výstavbe ciest mimo bydliska,“ dodáva Hajdúchová.

„Mnohí ľudia budú brať radšej podporu v nezamestnanosti, ako by sa mali presťahovať za prácou do iného regiónu,“ konštatuje František Palko z Inštitútu hospodárskej politiky. „Preto tu vidím priestor aj v prehodnotení poskytovaných dávok. Keď napríklad ľudia odmietnu prácu, ktorá je v inom regióne, ako bývajú, tak by sa im mali skrátiť dávky v nezamestnanosti na polovicu. V dnešnej dobe predsa nemožno očakávať, že človek si nájde skvelú prácu za rohom, keď žije napríklad niekde v malom meste na východe Slovenska,“ dodáva Palko.

Tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták tvrdí, že Slováci sa nevedia vzdať zaužívaného spôsobu života. „Chceme mať prácu čo najbližšie k bydlisku, aby sme nemuseli tráviť celý život len v práci, aute alebo v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy,“ povedal.

Podľa Palka by sa mali opatrenia na podporu mobility pracovnej sily zmeniť. „Práve investovanie do rekvalifikácie ľudí s nižším vzdelaním by malo byť kľúčovou témou pri riešení dlhodobej nezamestnanosti v krajine,“ hovorí. Podľa jeho slov budú ľudia s výhľadom na súčasnú situáciu na trhu práce nútení cestovať za prácou čoraz častejšie.

Náklady ľudí na dopravu však budú aj naďalej stúpať. Ceny palív totiž budú podľa analytikov tento rok naďalej rásť. Môže za to eskalácia iránskeho konfliktu, ktorá predražuje hodnotu „čierneho zlata“.

S nárastom ceny ropy pôjdu podľa analytičky Poštovej banky Evy Sadovskej hore tento rok aj ceny potravín, ktoré sú s bývaním a dopravou základnou položkou. „Potraviny treba vyrobiť aj prepraviť, no a náklady na to sa odvíjajú do veľkej miery práve od ceny ropy,“ vysvetľuje Sadovská. Ako dodáva, ceny porastú miernejším tempom ako vlani. „Dôvodom je fakt, že neočakávame výraznejší nárast cien poľnohospodárskych komodít. Napríklad pšenica, kukurica či sója sa dnes obchodujú za nižšie ceny ako pred rokom,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba