Pred sviatkami prepustia 600 železničiarov

Posledná vlna hromadného prepúšťania na železnici pripraví na budúci týždeň o prácu vyše šesť stoviek ľudí.

27.11.2011 15:00
Stanica, vlak, železnica, doprava Foto:
Ilustračné foto
debata (26)

Zo Železničnej spoločnosti Slovensko, Železníc Slovenskej republiky a nákladného prepravcu Cargo odišlo do novembra takmer 3 300 zamestnancov. Najčastejšie prepúšťali rušňovodičov a technicko–hospodárskych pracovníkov.

Prepúšťanie je spolu so zvyšovaním cien cestovného, škrtaním vlakov a predajom majetku súčasťou revitalizácie zle hospodáriacich firiem.

Preškoľovacie kurzy, ktoré železničiarom sľubovali minister práce Jozef Mihál (SaS) a premiérka Iveta Radičová (SDKÚ), aby prepusteným pomohli rýchlejšie si nájsť prácu, však tento rok nebudú. Súťaž na personálnu agentúru, ktorá mala sprostredkovať kurzy nezamestnaným, Mihál zrušil.

Dôvodom bolo, že prihlásené agentúry nespĺňali podmienky, a preto sa vypíše nová súťaž. Rekvalifi kačné kurzy za vyše päť miliónov eur tak spustia pravdepodobne až v polovici januára budúceho roka.

Ľudia, ktorí dostali od železníc výpovede a na úradoch práce čakali na kurzy, zostali nemilo prekvapení. „Musel som si vybaviť školenie sám, pretože na úrad práce sa nedalo spoľahnúť,“ rozhorčene reaguje bývalý strážnik Alexander Kalnay z Dvorov nad Žitavou. Kalnayovi sľúbili na úrade práce ešte koncom leta, že kurzy určite budú v októbri alebo novembri.

Pracovné miesto si nenašla ani železničná disponentka Daniela Bujnová z Púchova. „Mám pol roka do dôchodku, takže pre firmy som už stará. Ani referentky na úrade práce mi nepomohli a vždy sa iba spýtajú, či si hľadám prácu. Nevedeli ani o tom, že kurzy zrušili,“ otvorene rozpráva Bujnová, ktorá na železniciach pracovala vyše dvadsať rokov.

Zrušené kurzy a rastúci počet železničiarov na úradoch práce prekážajú aj šéfovi Odborového zväzu železničiarov. Podľa Františka Petrociho dnešná situácia vôbec neodzrkadľuje rokovania, ktoré mali železničné spoločnosti s ministrom práce.

„Bolo nám sľúbené, že sa proces zavádzania kurzov zrýchli a dopadlo to takto. Ťažko sa mi teraz predstupuje pred prepustených zamestnancov a tvrdí, že školenia budú. Som nesmierne sklamaný,“ vraví Petroci.

Podľa manažérky ľudských vzťahov ak si prepustený nenašiel prácu v septembri či októbri, tento rok už úspešný nebude.

„Idú Vianoce, firmy končia všetky výbery zamestnancov. Stabilné pracovné miesta sa budú obsadzovať až po januári. Najlepší čas na nájdenie si miesta je jarné obdobie a obdobie po letných dovolenkách. Vo firmách je vtedy ročné zhodnotenie,“ vysvetľuje Lenka Leštáková zo spoločnosti Nebotra.

Železničné firmy tvrdili, že ľudí musia prepustiť, aby vôbec prežili. „Predpokladaná úspora osobných nákladov je vyše jedného milióna eur. Na odstupnom sme zatiaľ vyplatili 530 719 eur,“ počíta hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Grešnerová.

Cargo ušetrí na mzdách ešte viac, prepustením 1 800 ľudí až 18 miliónov eur.

Koľko ľudí zatiaľ opustilo železnice

ZSSK Cargo Slovakia (nákladné vlaky)

  • 1 243 ľudí
  • v decembri odíde 557 zamestnancov
  • na mzdách v rámci celého ozdravenia ušetrí 18 mil. eur

Železničná spoločnosť Slovensko (osobné vlaky)

  • 118 železničiarov
  • na mzdách ušetrila 1 mil. eur
  • na odstupnom vyplatila 530–tisíc eur

Železnice Slovenskej republiky (trate, budovy)

  • prepustili 1 919 zamestnancov, do konca roka odíde ešte 81 ľudí

ZDROJ: ŽELEZNIČNÉ SPOLOČNOSTI

26 debata chyba