Nájsť prácu je ťažšie

Rastúce obavy z príchodu ďalšej hospodárskej krízy spôsobujú, že nájsť prácu je čoraz ťažšie.

28.10.2011 08:07
Práca, zamestnanie, značka, profesia Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

Rastú tiež obavy o existujúce zamestnanie. Medzi podnikateľmi po optimistickom období počas leta začali nálady chladnúť. Dokazuje to najnovší prieskum spoločnosti Deloitte, ktorý bol realizovaný medzi 34 špičkovými slovenskými manažérmi zo všetkých odvetví.

Od jesene 2009 bola väčšina šéfov firiem naladená optimisticky a v druhom štvrťroku takmer polovica z nich očakávala výrazné alebo mierne zväčšovanie počtu zamestnancov. Pri aktuálnom prieskume sa však zmenila v neprospech zamestnancov. „Na konci tohtoročného augusta sa očakávania rastu zamestnanosti zmenšili na necelú tretinu oslovených,“ spresňuje Patrik Ferko z Deloittu.

Pritom v niektorých obdobiach už počty zamestnancov začali klesať. Miera nezamestnanosti sa nedávno dostala na šesťročné maximum, keď je nad úrovňou 13 percent. Podľa ofi ciálnych údajov Štatistického úradu sa v druhom polroku zamestnanosť znížila v odvetví stavebníctva, cestovného ruchu či informačných technológií. Jednou z firiem, ktorá prispela k poklesu počtu zamestnaných ľudí vo výrobe elektroniky, je napríklad Hansol. Zavretie fabriky pri Voderadoch neďaleko Trnavy, ktorá produkovala súčiastky pre neďaleký Samsung, o prácu pripravilo asi 1 400 ľudí. Dôvodom bola nepriaznivá situácia na medzinárodných trhoch.

Optimizmus opadol podľa generálneho sekretára Zväzu hotelov a reštaurácií Pavla Kašubu aj medzi hoteliermi. Zatiaľ však pesimizmus neprevládol. „Nemyslím si, že by zamestnanosť v budúcnosti stúpala, skôr očakávam pokles či zachovanie súčasnej úrovne,“ predpokladá Kašuba. Jedným dychom však dodáva, že na rastúce obavy hotelierov poukazujú napríklad aj ponuky ubytovacích zariadení, ktoré sa objavujú aj na rôznych zľavových portáloch. „Zatiaľ však hotelieri priťahujú zákazníkov najmä tým, že ubytovanie a stravovanie zahŕňajú do balíkov služieb napríklad spolu s ponukou turistiky či odpočinku v rôznych akvaparkoch či kúpeľoch,“ dodáva šéf hotelierskeho zväzu.

Jedným zo zariadení, ktoré uvažuje o zvyšovaní motivácie zákazníkov, je aj Wellness hotel Patince. „Už si nemôžeme dovoliť znižovať výrazným spôsobom ceny. Uprednostňujeme motiváciu hostí formou špeciálnych balíčkov služieb, výhodných zliav či inej pridanej hodnoty k poskytovaným službám,“ hovorí šéf hotelu Vincent Andraško. V očakávaniach budúcnosti je však opatrný. „Nedá sa povedať, že sa by sme sa budúcnosti neobávali. Sme síce opatrní, ale uvažujeme optimisticky,“ uzatvára Andraško.

Od začiatku krízy sa podľa spoločnosti Deloitte ukazuje, že stredná Európa je v otázkach vyhliadok rozdelená do dvoch táborov. Na severe regiónu, v krajinách ako Poľsko, Česká republika a Slovensko, manažéri vnímajú vyhliadky vcelku optimisticky. Na druhej strane krajiny na juhu – Maďarsko, Rumunsko a Chorvátsko – majú tendenciu pristupovať k ekonomickej situácii s väčšou opatrnosťou.

9 debata chyba