Finančná správa predstavila nový portál

SITA | 19.12.2013 14:34
Podnikatelia, ktorí sú platiteľmi DPH budú musieť s finančnou správou od nového roka komunikovať len elektronicky.

V súvislosti s elektronickou komunikáciou, ktorá bude pre platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) povinná od začiatku budúceho roku, predstavila finančná správa nový portál. Prostredníctvom tohto portálu budú podnikatelia, platcovia DPH, podávať všetky písomnosti. Nový portál finančnej správy je prístupný v testovacej prevádzke na adrese https://tpfs.financnasprava.sk/…ulna-stranka.

„Daňové priznanie, či žiadosť o odpustenie sankcie. Aj takéto podania prichádzajú na finančnú správu v papierovej podobe. Od nového roka to však v prípade firiem, ktoré sú platcami DPH, nebude možné. Zákon pre týchto podnikateľov pripúšťa len elektronickú komunikáciu,“ uviedla vo štvrtok finančná správa. Nový portál bude do plnej prevádzky uvedený od začiatku budúceho roka.

„V prípade, že firma pošle daňové priznanie v papierovej forme, daňový úrad ju vyzve, aby ho doplnila elektronicky. Ak však príde elektronické podanie po zákonom stanovej lehote, podnikateľ sa vystavuje riziku pokuty v sume od 30 eur do 16 tis. eur,“ upozornila finančná správa. Papierové podania, ktoré prídu na daňový úrad, poputujú podľa finančnej správy do spisu podnikateľského subjektu.

Pokiaľ firma od nového roka nepošle dokumenty, ako napríklad žiadosť, odvolanie alebo námietku vo forme elektronického podania, finančná správa nebude môcť začať podanie daňového subjektu riešiť. „V prípade, ak firma pošle žiadosť, odvolanie, námietku a podobne, teda dokumenty, ktoré nemajú zákonom predpísanú štruktúru, takéto podanie je podľa zákona neplatné,“ skonštatovala finančná správa. Daňové úrady však budú v rámci možností kontaktovať subjekty a vyzývať ich k elektronickému podaniu.

Portál finančnej správy je podľa jej prezidenta Františka Imreczeho nevyhnutnou platformou pre povinnú elektronickú komunikáciu pre platcov DPH od 1. januáru 2014. „Zavedenie portálu do života považujem za významný míľnik v histórii finančnej správy, pretože prispeje k výrazne jednoduchšej elektronickej komunikácii pre daňové subjekty,“ uviedol vo štvrtok pri oficiálnom predstavení portálu Imrecze. Nový portál podľa neho integruje tak colnú ako aj daňovú agendu na jednom mieste.

„Z celkového počtu približne 200 tis. platcov DPH nemáme evidovanú elektronickú komunikáciu s približne 30 tis. subjektmi. Tieto subjekty sa nám neregistrovali na portáli, alebo si neprišli urobiť dohodu o elektronickej komunikácii,“ komentoval priebeh registrácie subjektov Imrecze. Prezident finančnej správy následne vyzval daňové subjekty, aby si v prípade, že nemajú zaručený elektronický podpis, prišli dohodu podpísať. Akékoľvek prvé podanie akéhokoľvek typu v novom roku bude musieť byť podané elektronicky. Od 1. januára spolu s uvedením portálu do plnej prevádzky bude v komunikácii s verejnosťou podľa Františka Imreczeho možné použiť tzv. live agenta alebo live chat. Ak teda bude daňový subjekt na portáli finančnej správy, objaví sa mu ikona live chatu a prostredníctvom tohto chatu mu budú prípadné otázky zodpovedané v reálnom čase.

Zavedenie elektronickej komunikácie je podľa finančnej správy rozdelené do dvoch častí. V prvej fáze budú musieť platitelia DPH od nového roka komunikovať s finančnou správou len elektronickou formou. V druhej fáze, ktorá začne od roku 2015, bude elektronická komunikácia prebiehať obojsmerne. Komunikovať elektronicky teda bude musieť smerom k subjektom aj finančná správa a všetkých jej deväť a pol tisíc zamestnancov. Náklady spojené so zavedením nového portálu finančnej správy v oboch fázach predstavujú podľa zmluvy zverejnenej v centrálnom registri zmlúv 4. januára 2013 sumu 8,39 mil. eur.