Prepúšťanie sa môže riadiť aj citom

Ak firmy prepúšťajú, znižujú stavy alebo, naopak, premiestňujú vo firme zamestnancov na iné pozície, musia byť vopred pripravené.

29.04.2010 10:01
Manažér, výpoveď Foto:
Ilustračné foto
debata

Sociálne zodpovedné spoločnosti majú možnosť pomôcť odchádzajúcim zamestnancom uľahčiť im situáciu a pomôcť pri hľadaní nového pracovného miesta, neraz v spolupráci s odborníkmi – HR–istami, psychológmi či právnikmi.

„Zdravá a dobre riadená organizácia sa musí prispôsobovať situácii na trhu,“ hodnotí situáciu Pavol Varga, manažér ľudských zdrojov Európskeho obchodného centra Dell Bratislava. „Nábor či znižovanie počtu zamestnancov je preto prirodzený proces života každej firmy či inštitúcie. Je vždy náročné udržať motiváciu tých, ktorí by mali spoločnosť opustiť a nedá sa očakávať, že sa ich nasadenie nezmení. To, čo ako personalisti máme v rukách, je spôsob, ako s pracovníkom komunikujeme.“ Prax ukazuje, že je dôležité tieto skutočnosti komunikovať citlivo, v kontexte a s náležitým zdôvodnením. Veľmi dôležité je, aby to neostalo „na hlave“ personalistom.

„Rozhodnutie o organizačných zmenách v Dell oznamujú vždy manažéri v prítomnosti HR,“ informuje Varga. Zamestnanec ocení, keď to má z prvej ruky a môže sa spýtať na dôvody a logiku rozhodnutia.

„Dlhodobo sme v situácii s množstvom otvorených pozícii, čo nám umožňuje ponúknuť odchádzajúcemu pracovníkovi nové miesto na inom oddelení. Je prirodzené, že talentovaného človeka stratiť nechceme. V krátkom čase po oznámení reorganizácie s dosahom na pracovné miesta sa s pracovníkom začnú rozprávať pracovníci náboru o nových možnostiach. Máme dobré výsledky opätovného zamestnania, čo hovorí, že citlivý prístup pri prepúšťaní môže ochrániť reputáciu zamestnávateľa.“

„Medzi najvyužívanejšie formy komunikácie patria osobné stretnutia aj komunikácia na intranete v podobe správ, článkov a poradenstva. Komunikujeme pritom nielen s dotknutými zamestnancami, ale aj s ostatnými, aby mali prehľad o dianí vo firme,“ hovorí Zuzana Horníková z Poisťovne Dôvera.

„Súčasťou poradenstva je príručka pre odchádzajúcich zamestnancov, tento rok sme nadviazali aj spoluprácu so spoločnosťou Profesia, od ktorej získavame aktuálny prehľad voľných pracovných miest šitých na mieru našim prepúšťaným zamestnancom a tieto ponuky každý deň aktualizujeme na intranete. Poradenstvo sa týka písania životopisu a motivačného listu, prípravy na pohovor, orientácie na trhu práce, oznamovacích povinností k úradom a pod. Jednou z možností je aj využitie služieb psychológov.“

Pomoc podáva aj pracovný portál Profesia.sk. Prináša novú službu pod názvom Referencie. Služba je bezplatná a dostupná pre všetkých registrovaných uchádzačov o prácu na portáli. Referencia je písomné alebo telefonické zhodnotenie pracovných schopností, zručností a skúseností uchádzačov o prácu z pohľadu predchádzajúcich zamestnávateľov a kolegov. Žiadosti o poskytnutie referencií môžu uchádzači pohodlne a rýchlo poslať prostredníctvom online formuláru. Poslané žiadosti a získané referencie si prehľadne spravuje vo svojom konte a môže sa rozhodnúť, ktorú referenciu zverejní vo svojom životopise. Referencie môžu poskytnúť súčasní alebo bývalí priami nadriadení, prípadne obchodní partneri, kolegovia alebo pedagógovia.

„Pri hľadaní zamestnania začínajú byť referencie čoraz väčším štandardom aj na Slovensku, preto sme sa rozhodli uľahčiť a najmä urýchliť uchádzačom o prácu možnosť ich získať. Uchádzač si tým zvyšuje šancu, aby si personalista pozrel práve jeho životopis. Na druhej strane, personalista tým získa zaujímavé informácie o kandidátových schopnostiach, pracovných návykoch a jeho charakterových vlastnostiach“, spresňuje Zuzana Moussaová, projektový manažér spoločnosti Profesia.

debata chyba