Pri boji s prepadávajúcou sa konkurencieschopnosťou Slovenska by mali byť investície do školstva odvážnejšie. „Konkurencieschopnosť Slovenska sa v poslednom období prepadá v renomovaných rebríčkoch. Jedným z hlavných pilierov udržateľného rastu ekonomiky a zvyšovania konkurencieschopnosti je kvalita vzdelávania a výskumu,“ konštatuje analytik Dávid Dereník.
Problémom je však nízke finančné ohodnotenie. Pre porovnanie, platy ich kolegov v ČR sú až o 47 percent vyššie ako na Slovensku. „Tlak na vzdelávanie a zvyšovanie kvalifikácie súčasných pedagógov, ako aj motivácia mladých šikovných absolventov pre prácu v školstve tvoria predpoklady pre budovanie vzdelanostnej ekonomiky. Hlavným motivačným faktorom pre voľbu zamestnávateľa je samozrejme priemerná mzda,“ upozorňuje analytik.
V roku 2008 zarábal priemerný pedagóg len 83 % toho, čo zarába zamestnanec v hospodárstve. Situácia sa zlepšila v roku 2009, kedy mzdy v hospodárstve rástli 3-% tempom a učitelia si prilepšili o 7,3 %. Dosiahli tak 86 % priemerného platu v hospodárstve.
„Treba oceniť, že zákon o štátnom rozpočte pre rok 2011 na platoch učiteľov šetriť neplánuje, no pre budovanie vzdelanostnej ekonomiky to nestačí. Pomer platov sa v roku 2011 zhorší a priemerný učiteľ tak dostane o 16 percent menej ako priemerný zamestnanec,“ uzavrel.