Slovenskí inžinieri vymýšľajú sedadlá Kie

Pri Trenčíne vzniklo najväčšie technologické centrum na Slovensku. Rozprestiera sa na priestore jedenástich kilometrov štvorcových. Centrum vytvorila americká spoločnosť Johnson Controls, ktorá v Trenčíne vyvíja zariadenia do interiérov automobilov.

11.04.2014 06:30
Johnson Controls, práca, zamestnanie Foto: ,
V centre Johnson Controls v Trenčíne vyvíjajú najmä slovenskí výskumní pracovníci rôzne systémy do automobilov.
debata

Centrum so 480 zamestnancami sa stalo najväčším v krajine po tom, čo sa presťahovalo z areálu výstaviska do priestorov, kde mal mať pôvodne stroje výrobca elektrotechniky AU Optronics. V centre najmä slovenskí výskumní pracovníci vyvíjajú sedadlové systémy automobilov, prístrojové dosky, výplne dverí, stredové konzoly či stropné systémy. Momentálne sa v trenčianskom závode pracuje napríklad na vývoji sedadiel pre novú generáciu Kia Sportage.

„Dodávatelia pre novú Kia Sportage ešte nie sú nominovaní. My sa samozrejme uchádzame o výrobu sedadiel a ďalších interiérových prvkov,“ povedal Ivan Kebísek, hlavný inžinier v trenčianskom závode Johnson Controls. Americký koncern už dodával sedadlá pre prvú a druhú generáciu Kia Sportage.

„Ak chceme byť znova úspešní, musíme vyvinúť sedačku spĺňajúcu všetky technické špecifikácie automobilky a následne ju vyrábať za prijateľnú cenu,“ pokračoval Kebísek. Pre šetrenie nákladov za dopravu sa výrobné závody Johnson Controls nachádzajú priamo v Žiline v tesnej blízkosti automobilového závodu Kia Motors Slovakia.

„V našom trenčianskom technologickom centre poskytujeme služby v oblasti vývoja, testovania a benchmarkingu kompletných sedadlových systémov a sedadlových komponentov pre automobily, ako aj interiérových komponentov automobilov, ako sú napríklad prístrojové dosky, dverové panely, stredové konzoly a stropné systémy,“ priblížil viceprezident Johnson Controls Rainer Schaab. Slovenskí inžinieri napríklad vyvinuli prístrojovú dosku pre novú Škodu Rapid. Samotný výskum nie je vôbec jednoduchý, vo fabrikách sa totiž v špeciálnych podmienkach simulujú napríklad vysoké teploty, mrazy či opotrebovanie pôsobením morskej soli.

Veľmi zložité je aj testovanie airbagov, keďže automobilky sedačky vracajú, ak sú po vystrelení airbagu na sedačke veľké penové kúsky. „V tomto prípade sa naozaj netolerujú ani tie najmenšie chyby,“ potvrdil Kebísek. Pre výskumný tím bol napríklad tvrdý oriešok urobiť dokonalé bočné airbagy na sedačkách s vymeniteľnými poťahom. Práve vďaka úspešným riešeniam kombinovaným so štátnou podporou sa americký koncern rozhodol pre posilnenie výskumu na Slovensku.

„Investovaním do výskumu zabezpečíme pre našich zamestnancov najmodernejšie pracovné prostredie a vytvoríme priestor na ďalší rast,“ pokračoval Schaab. „Väčšinu zamestnancov tvoria inžinieri a priemerný mesačný plat je okolo 1 500 eur v hrubom,“ priblížil Kebísek. Vo svete má Johnson Controls celkovo 14 technologických centier zameraných na vývoj automobilových sedadiel a interiérových riešení.

Spoločnosť Johnson Controls na Slovensku zamestnáva celkovo 5 500 ľudí. Business Centrum v Bratislave je zamerané na oblasť financií, IT, nákupu, predaja, ľudských zdrojoch a programového manažmentu. V hlavnom meste sa nachádza aj výrobný závod kompletných sedadlových systémov pre závody Volkswagen a Porsche. V Žiline sú okrem závodu na výrobu sedadiel aj ďalšie dve fabriky, z ktorých jedna je zameraná na produkciu látok a druhá interiérových komponentov. Martinský závod robí poťahy na sedačky, v Lučenci sa vyrábajú opierky hlavy a penové dielce a z Námestova pochádzajú zas dverové panely, stredové konzoly či iné interiérové komponenty.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Trenčín #automobilky #výskum #Johnson Controls