Firmy zamestnancom ukrajujú z výhod

Trinásty plat a firemné auto na súkromné účely sú len niektoré výhody, na ktoré môžu mnohí zamestnanci na Slovensku tento rok zabudnúť.

05.05.2010 22:23
Firma, manažér, profesia Foto:
Ak zamestnávateľ poskytuje svojim zamestnancom vhodný typ benefitu, motivuje ich tým k lepším výkonom.
debata

Firmy sa ešte vezú na krízovej vlne. Výhodami pre svojich pracovníkov šetria a ukrajujú im nielen z peňazí, ale aj z iných privilégií.

„Za posledný rok klesol počet zamestnancov, ktorí dostávajú odmeny, aj suma, ktorú firmy ako odmenu vyplácajú,“ hovorí Miroslav Dravecký, projektový manažér prieskumu platov Merces.

Mnohým ľuďom už zamestnávatelia neplatia ani športové či kultúrne aktivity, iní prišli aj o ďalšie výhody. "Trinásty plat na Slovensku dostáva len devätnásť percent pracovníkov a odmeny sedemnásť percent všetkých zamestnaných.

Ako sa zmenili finančné odmeny podľa pozície zamestnanca
pozícia trinásty plat odmeny
  výška 13. platu koľkí ho majú výška odmeny koľkí ju majú  
pomocní zamestnanci – 10 % – 45 % – 2 % – 36 %  
kvalif. robotníci/služby – 3 % – 33 % – 4 % – 26 %  
admin. zamestnanci 4 % – 19 % – 5 % – 27 %  
kvalif. technici 1 % – 12 % – 4 % – 15 %  
kvalif. netech. zamest. 4 % – 18 % – 24 % – 25 %  
nižší a str. manažéri 9 % – 11 % – 8 % – 11 %  
topmanažéri – 11 % 6 % 14 % – 4 %  

MERCES.SK

Z roka na rok tak klesá počet tých, ktorí k svojmu základnému platu dostávali aj odmeny či provízie, o osemnásť percent a počet ľudí s trinástym platom navyše sa znížil o šestnásť percent. Zamestnancom netechnického zamerania klesli odmeny najviac, takmer o štvrtinu. Aj tí, ktorým odmeny zostali, dostávajú menej ako vlani, priemerne sú ukrátení o 73 eur.

„Medziročné zmeny sa porovnávajú s krízovými číslami z minulého roka,“ upozorňuje Dravecký. Jedinou skupinou pracovníkov, ktorým odmeny za posledný rok stúpli, sú topmanažéri. Zamestnávatelia ich každý mesiac ohodnotili o štrnásť percent viac ako vlani. Na druhej strane však topmanažéri stratili na trinástom plate.

Preč sú aj iné výhody

Zamestnávatelia sa snažia strážiť každú korunu. Ak pred krízou firma organizovala rôzne víkendové akcie alebo platila kultúrne a športové aktivity, v tomto období sú tieto benefi ty minulosťou. Firmy neplatia dokonca ani za nadštandardnú lekársku starostlivosť, mnohé neposielajú ľudí na školenia a vzdelávacie kurzy. Preč sú tiež časy, keď k imidžu dobrej firmy patril aj týždeň dovolenky navyše či vyšší príspevok na stravu, ako určuje zákon. Prestáva byť samozrejmosťou aj to, že na určitých pozíciách sa dalo na súkromné účely využívať služobné auto alebo firemný notebook.

Aké nefinančné výhody zamestnávatelia pracovníkom krátili
výhoda 1. štvrťrok 2010 pred rokom zmena
Vzdelávanie zamestnancov 27 % 39 % – 29 %
Pohyblivy? pracovny? čas 22 % 33 % – 33 %
Nápoje na pracovisku zadarmo 22 % 34 % – 37 %
Mobilny? telefón na súkromné účely 20 % 29 % –32 %
Príspevok na dôchodkové sporenie 17 % 28 % – 38 %
Extra príspevok na stravu 14 % 22 % – 37 %
Notebook aj súkromne 13 % 18 % – 29 %
Dovolenka navyše 10 % 15 % –36 %
Služobné auto aj súkromne 9 % 14 % –32 %
Športové, kultúrne aktivity 8 % 16 % – 47 %
Platenie dopravy do práce 7 % 11 % – 35 %
Firemné víkendové akcie 6 % 11 % – 44 %
Príspevok na zdrav. poistenie 4 % 6 % – 41 %
Extra zdravotná starostlivosť 4 % 6 % – 37 %

MERCES.SK

Zamestnávatelia poskytujú svojim pracovníkom výhody podľa toho, na akej pozícii pracujú. Iné výhody majú vysokoškolsky vzdelaní špecialisti a iné výhody majú od zamestnávateľa ľudia na robotníckych pozíciách. Napríklad vzdelávanie firmy na Slovensku odopreli jedenástim percentám topmanažérov, pätine nižších a stredných manažérov, ale medzi pomocnými robotníkmi sa nevzdelávalo šesťdesiatsedem percent ľudí.

Kríza, aj keď sa ekonomika trochu naštartovala, stále trvá a firmy šetria. Ľudia, ktorí si hľadajú prácu, na výhody nehľadia, prvoradé pre nich je mať prácu. Z asi dvesto klientov personálnej agentúry ProActive People len dvaja zamestnávatelia svojim pracovníkom ponúkajú ako výhodu dovolenkový plat.

„V tejto dobe je dôležité mať prácu a ľudia sú ochotní pristúpiť aj na horšie podmienky,“ hovorí Peter Paška, konateľ tejto spoločnosti. Pre ambicióznejších ľudí je dôležitou zložkou odmeňovania aj prejavom určitého statusu firemné auto či mobilný telefón. „Ak zamestnávateľ nájde vhodný typ benefitu pre daného zamestnanca, motivuje ho k lepším výkonom,“ pripomína Monika Martinková z personálnej agentúry Trenkwalder.

Aj v dnešných časoch existujú firmy, ktoré sa benefi tov pre svojich pracovníkov nevzdávajú. Na každého však platí niečo iné a ulahodiť zamestnancovi a nájsť to, čo je preňho hodnotné, je náročné. Firmy tak s obľubou využívajú takzvaný cafeteria systém benefitov, kde si zamestnanec môže sám vybrať zo zaujímavej ponuky rozličných zamestnaneckých výhod, vstupov na športové alebo kultúrne podujatia či iných produktov.

Najlepší zamestnávatelia

O tom, že snaha motivovať zamestnancov na Slovensku v období krízy klesá, hovorí aj prieskum medzi slovenskými zamestnávateľmi. „Pred krízou sa motivovanosť dlhodobo udržiavala na 52 percentách. Teraz sa počet motivovaných zamestnancov na Slovensku znížil na 47 percent,“ uvádza Eugénia Sochorovská za organizátora prieskumu, spoločnosť Hewitt Associates. Táto najväčšia poradenská firma pre ľudské zdroje vyhodnotila najlepších zamestnávateľov, ktorí zamestnancom znížili motivovanosť iba o jedno percento v porovnaní s predkrízovým obdobím.

Prvú desiatku najlepších zamestnávateľov tvoria firmy z rôznych oblastí podnikania – Imperial Tobacco Slovakia, predaj a distribúcia tabakových výrobkov, AstraZeneca AB, farmaceutický priemysel, Microsoft Slovakia, informačné technológie, Roche Slovensko, farmaceutický priemysel, Sandoz, farmaceutický priemysel, GRUPO ANTOLIN Bratislava, dodávateľ pre automobilový priemysel, MEDEKO CAST, výroba odliatkov, Allianz – Slovenská poisťovňa, finančné služby, CROWN Packaging Slovakia, výroba obalov a Embraco Slovakia, výroba kompresorov. Z prieskumu vyšlo, že títo zamestnávatelia majú až o 44 percent viac lojálnych zamestnancov ako ostatné spoločnosti.

Okrem motivovanosti klesá i všeobecná spokojnosť zamestnancov, a to najmä s vrcholovým vedením firmy, odmeňovaním a kariérnymi príležitosťami. Zamestnanci majú pocit, že firmy im nedávajú dostatočne najavo, že sú pre ne dôležití. Chýba im viac neformálneho uznania, pochvaly a pocitu naplnenia z práce.

Čím sa teda najviac líšia najlepší zamestnávatelia od ostatných spoločností, keď sa ani oni nevyhli znižovaniu rozpočtov a pôsobia v tých istých ekonomických podmienkach?

„Motivovanosť sa často mylne spája s výškou platu, balíkom benefi tov a právomocou. Analýzy však jasne ukazujú, že táto úmera neplatí a že otázka motivácie sa nedá zjednodušiť na hmotné výhody, ktoré firma poskytuje,“ komentuje výsledky Eugénia Sochorovská.

Ľudia si cenia dobrý prístup

Najlepších zamestnávateľov od ostatných spoločností najviac odlišuje prístup k zamestnancom. Ľudia pracujúci u najlepších zamestnávateľov oceňujú, že spoločnosť plní sľuby, ktoré im dáva, berie do úvahy ich názor pri rozhodnutiach a že sa k nim správa čestne. U najlepších zamestnávateľov sa zamestnanci ľahšie identifikujú s hodnotami firmy.

Vo víťazných spoločnostiach sú výrazne spokojnejší s organizáciou práce, s prístupom priameho nadriadeného a s nastavením firemných procesov a politík, ktoré im umožňujú pracovať produktívne.

A v neposlednom rade stále veľmi pozitívne hodnotia štruktúru benefi tov, ktorú im firma ponúka.

Allianz – Slovenská poisťovňa patrí medzi najlepších zamestnávateľov na Slovensku a od začiatku krízy na benefitoch svojim ľuďom neubrala nič. Benefi ty poskytuje všetkým zamestnancom v zmysle kolektívnej zmluvy, ktorú pravidelne obnovuje, a tak aj ponuka benefi tov odzrkadľuje aktuálne požiadavky. "V súčasnosti ponúkame tri veľké skupiny benefitov.

V prvom rade sú to príspevky na zdravotnú starostlivosť a relaxáciu, ku ktorým patrí aj príspevok na kultúru a šport, príspevky na detské tábory, školy v prírode a rôzne formy sociálnej výpomoci. Ďalšou výhodou pre zamestnancov sú zľavy na našich produktoch a potom zľavy na produktoch našich partnerov," uvádza Lucia Muthová, hovorkyňa spoločnosti. Zamestnanci obľubujú relaxačné pobyty v kúpeľoch, ku ktorým zamestnávateľ poskytuje dva dni plateného voľna navyše.

Podľa Moniky Martinkovej z agentúry Trenkwalder sú benefity pre zamestnávateľov menej nákladné, keď ich ponúkajú hromadne, a zamestnancom môžu šetriť čas a oživiť rutinný pracovný život.

debata chyba