Ako čítať pracovný inzerát?

Pri vyhľadávaní prostredníctvom pracovných inzerátov je podľa personálnej agentúry Grafton Slovakia najdôležitejšou vecou rozpoznať dôveryhodné inzeráty od tých nedôveryhodných. Potom nebudete strácať čas tým, že budete reagovať na irelevantné ponuky, čo vás bude stáť energiu a nervy a prípadne čas a peniaze, ktoré potrebujete investovať do „budovania svojej kariéry". Ako by mal vyzerať pracovný inzerát?

22.03.2017 07:00
práca, múž, robota, počítač Foto:
Ilustračné foto.
debata

Názov spoločnosti

Vedieť, pre koho budete pracovať, je jednou z najdôležitejších častí informácií, ktoré môžete získať z inzerátu s ponukou zamestnania. To vám umožní zistiť viac informácií o firme jednoduchým zadaním názvu spoločnosti do webového prehliadača. Môžete zistiť, v akej oblasti sa spoločnosť špecializuje, ako sa jej darí na trhu, rovnako môžete nájsť referencie od bývalých zamestnancov.

To všetko bude indikáciou, či by ste mali záujem pracovať pre tohto zamestnávateľa. Môžete sa tiež stretnúť s inzerátmi s textom: „Hľadáme kandidáta na pozíciu vedúceho výroby pre nášho klienta v odvetví strojárstva.“ To je inzerát personálnej agentúry, ktorá vám počas pracovného pohovoru v prípade, ak budete vyhovujúcim kandidátom, poskytne meno svojho klienta a vášho potenciálneho zamestnávateľa priamo na pohovore.

Názov pracovnej pozície a typ zamestnania

Aj keď niektoré názvy pracovných pozícií sa zdajú z iného sveta (napr: maintenance manager = vedúci údržby), špecifikácia práce je základným predpokladom pre vašu orientáciu medzi inzerátmi. Riaďte sa pravidlom – čím viac konkrétny, tým lepšie. Inzerát by mal jasne uviesť, či ide o ponuku na hlavný pracovný pomer (HPP), alebo čiastočný úväzok, či to bude na základe dohody o vykonaní práce (DoVP), alebo dohody o pracovnej činnosti (DoPČ), alebo o prácu vyžadujúcu živnostenské oprávnenie (ŽL). Môžete filtrovať ponuky v závislosti od typu práce a vybrať si len tie, ktoré sú pre vás prijateľné, a vyhnete sa nevýhodnému postaveniu z pracovnoprávneho hľadiska.

Požadované vzdelanie a skúsenosti

Ak chcete zistiť, či skutočne stojí za to reagovať na pracovnú ponuku, potrebujete vedieť požiadavky vášho potenciálneho zamestnávateľa na vaše vzdelanie a prax. Absolventi sa zvyčajne neuchádzajú o pozíciu vyžadujúcu 5-ročnú pracovnú skúsenosť, a keď sú úspešní na pohovore, dostávajú spravidla obratom pracovnú ponuku. Odhadnite realisticky svoje šance na základe požiadaviek uvedených v inzeráte. Pri nižších pozíciách či takzvaných juniorských pozíciách sú zamestnávatelia väčšinou spokojní s menšími skúsenosťami a niekedy dávajú prednosť absolventom, zatiaľ čo pre vyššie pozície zvyčajne vyžadujú 2, 3 alebo 5 rokov skúseností na podobnej pozícii, ako aj príslušné vzdelanie. Skúsenosti sú jednoznačne uprednostňované pred vzdelaním pri vysoko špecializovaných pozíciách ako programátor a na obchodných pozíciách, ako je napríklad pozícia obchodného zástupcu alebo key account manažéra.

Pokiaľ ide o vzdelanie, zamestnávatelia zvyčajne vyžadujú výučný list v určitom sektore, stredoškolské vzdelanie (SŠ) alebo vysokoškolské vzdelanie (VŠ) zvyčajne tiež pridaním povinného políčka – humanitné vedy, prírodné vedy, technické, atď. Niektoré pozície si nevyžadujú zvláštne vzdelanie a požiadavky nahrádzajú skúsenosťami a titulmi s popisom zručností a kvalít, ktoré by uchádzač o zamestnanie mal spĺňať. To často zahŕňa vodičský preukaz (VP), osvedčenie o zdravotnej spôsobilosti pre pracovníkov v potravinárskom priemysle, znalosti cudzích jazykov alebo jednoducho hľadajú kandidáta, „ktorý je schopný nezávisle riešiť problémy a vyrovnať sa so stresovými situáciami".

Nástupný termín a výhody

Seriózne inzeráty by mali aj niečo ponúknuť, nielen stanovovať svoje požiadavky. Hovoríme o zamestnaneckých výhodách, ako je nadštandardný nárok na dovolenku, príspevky na stravovanie alebo firemné vozidlo, ktoré je k dispozícii aj pre osobné použitie. Dokonca aj počas obdobia, keď je miera nezamestnanosti vysoká, je príjemné, keď inzerát budí dojem, že spoločnosť sa stará o svojich zamestnancov a že nižší plat je vyvážený inými výhodami. Inzerát by mal zahŕňať aj predpokladaný dátum nástupu do zamestnania. Údaj nemusí byť konkrétny, ale pre vašu orientáciu by mal byť jasný mesiac alebo štvrťrok.

Kontaktné údaje zamestnávateľa

Inzerát by sa mal končiť uvedením kontaktných údajov zamestnávateľa – odkaz na webové stránky a e-mailovú adresu alebo telefónne číslo spoločnosti s uvedením pracovníka, s ktorým budete hovoriť (riaditeľ, vedúci oddelenia, personálny manažér). Potom môžete upraviť svoj motivačný list a adresovať ho osobe, ktorá ho bude čítať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanie #inzerát #pracovné miesta #Práca a kariéra