Študenti si učivo overujú v banke

Rozvoj slovenského školstva za posledné dve desaťročia rapídne naberal na kvantite a počet absolventov univerzít sa zvýšil 3,7–krát. Často sa však diskutuje o kvalite výučby. Zdôrazňuje sa potreba prepájania teórie s praxou a zabezpečenie aktuálnych informácií vo výučbe. Zaujímavá v tejto súvislosti je spolupráca podnikov s vysokými alebo strednými školami. Nezvyčajná je však spolupráca komerčnej banky so školami.

01.03.2010 07:44
Banka, peniaze Foto:
Ilustračné foto
debata

Príkladom sú prednášky odborníkov na vysokých školách, granty na podporu zahraničných stáží alebo špecializované a všeobecné trainee programy, ktoré organizuje Tatra banka spolu s Nadáciou Tatra banky.

Za posledné dva roky nadácia zorganizovala 13 prednášok zahraničných vedcov a umožnila takmer 50 kvalitným študentom absolvovať stáže na svetových univerzitách. Okrem toho vyčleňuje každoročne viac ako 150-tisíc eur na realizáciu projektov na vysokých školách. Najnovšou aktivitou je knižná edícia, ktorá študentom prináša aktuálne tituly z vydavateľstva Harvard Business School Press. Cielene rozvíja partnerstvá s univerzitami, ktoré majú prispieť k zvyšovaniu kvality vzdelávania a efektívnemu spájaniu teórie s praxou.

Vlani napríklad banka zabezpečila odbornú prax pre 170 študentov, zrealizovala 19 odborných prednášok, špecialisti z banky konzultovali 38 záverečných prác a venovali sa odbornému rastu 43 trainees. A zastrešila kompletný vzdelávací kurz v rámci špeciálneho seminára z financií a peňažníctva, ako aj výberové prednášky z predmetu Operácie komerčných bánk na Ekonomickej univerzite v Bratislave.

Spoluprácu medzi nadáciou a katedrami národohospodárskej fakulty považuje napríklad vedúci katedry financií doc. Pavol Ochotnický za modelový príklad úspešnej spolupráce medzi vzdelávacou inštitúciou a inštitúciou, kde nachádza časť absolventov svoje pracovné uplatnenie.

V prvom rade možno obojstranne výhodnú spoluprácu ilustrovať v oblasti vzdelávania, keď na jednej strane univerzitní učitelia poskytujú študentom zovšeobecňujúce poznatky z oblasti teórie, z oblasti jednotlivých modelových situácií," dodáva docent Ochotnický.

Na strane druhej manažéri banky sprístupňujú študentom konkrétne použitie, ako sú všeobecné poznatky prenesené na podmienky konkrétnej finančnej inštitúcie a v jej procesoch. Ku skvalitneniu výučby a výchovy absolventov aktivity nadácie prispievali však aj inými formami, napríklad súťažou o najlepšiu diplomovú prácu z oblasti financií, poskytovaním grantov pre zlepšenie pedagogického procesu. Konkrétnym príkladom môže byť grant na zakúpenie elektronického archívu vedeckých článkov JSTOR, ktorého prístupové práva má každý učiteľ v budove fakulty, ale aj študenti, ktorí sa v priestoroch fakulty bezdrôtovo napoja na internet, resp. majú prístup na počítačoch knižnice. Možnosť čerpania poznatkov renomovaných ekonómov z archívu JSTOR významne prispieva k zvýšeniu kvality záverečných prác študentov na všetkých stupňoch štúdia, ale najmä na treťom (doktorandskom) stupni."

Róbert Prega, ekonomický analytik banky, prednášal nielen na univerzite, ale aj počas študentskej konferencie: „O vývoji ekonomiky prednášam pomerne často, ale väčšinou sú to klienti alebo zamestnanci banky. Je pochopiteľné, že študenti sú v reakciách bezprostrednejší a dokážu sa opýtať aj na otázky, na ktoré nie ste zvyknutí. Rovnako tiež ľahšie vyčítate, či boli s prezentáciou spokojní. Verím, že naše prednášky študentom pomohli vidieť vybrané činnosti komerčných bánk vo svetle reálnych skúseností jednej z kľúčových bánk a že im to pomôže rozhodnúť sa aj v otázke ich budúceho smerovania a zamestnania.“

debata chyba