MBA: Vstupenka medzi elitu

Sú to tri písmenká za menom, ale túži po nich čoraz viac ľudí. Najmä tých, ktorí chcú tvrdo pracovať na svojej kariére a zaradiť sa medzi topmanažérov.

05.10.2009 08:16
Diplom, MBA, škola, štúdium, štátnice Foto:
Ilustračné foto
debata

„Pre tých, ktorí sa usilujú získať vedúce pozície, je štúdium MBA najkompaktnejšie a najefektívnejšie manažérske vzdelanie,“ hovorí Andrej Ferenczy, obchodný riaditeľ Sales Manager Akademie.

Aby mohli firmy na trhu konkurovať, musí byť manažment schopný fungovať na vysokej úrovni.

„Zahraniční investori kladú čoraz väčší dôraz na domácich zamestnancov, pretože lepšie poznajú regionálne potreby, mentalitu ľudí a dokážu ich lepšie odhadnúť. Na základe týchto faktov sa zvyšuje dopyt po vzdelávaní, to znamená aj po študijných programoch MBA,“ domnieva sa Ferenczy.

Cieľom školy je ponúknuť študentom maximálny prospech, a to: naučiť sa splniť konkrétnu komplexnú úlohu samostatne vo veľmi krátkom čase.

„Našou úlohou nie je študentom klásť zbytočné prekážky, ale naučiť ich riešiť problémy metódami, ktoré môžu byť prevedené priamo do každodennej pracovnej praxe,“ vysvetľuje Ferenczy.

Na Slovensku sa vzdelávacie inštitúcie, ktoré ponúkajú získanie titulu Master of Business Administration (MBA), dajú spočítať na prstoch dvoch rúk. Je to veľa alebo málo?

„Je ich primerane veľkosti trhu. Väčšina MBA programov na Slovensku otvára tak jednu skupinu s 25 študentmi ročne,“ hovorí Branislav Zlocha z Vysokej školy manažmentu City University of Seattle, ktorej začiatky MBA programu sa viažu k roku 1991.

„U nás je tento počet násobne vyšší, pretože máme pracoviská v Trenčíne a Bratislave, dokážeme lepšie teritoriálne obsiahnuť dopyt. Okrem toho ponúkame MBA aj v online režime, čo otvára nové príležitosti pracovne vyťaženým študentom,“ dodáva Zlocha.

Čo sa týka Slovenska, trh je podľa neho veľmi malý a v prípade MBA programov sa zužuje len na tých, ktorí sú schopní študovať v angličtine, prípadne v nemčine.

„Náš typický MBA študent je vo veku 25 až 30 rokov a motív jeho štúdia je získať medzinárodne uznávaný titul ako vstupenku do elitného klubu manažérov.“

Ako funguje systém výučby?

„Ten je v rôznych MBA dosť podobný. Cieľovou skupinou sú predovšetkým zamestnaní ľudia, preto štúdium prebieha kombinovanou formou. Táto spája prezenčné štúdium (často zahrňujúce víkendy) s dištančným vzdelávaním vyžadujúcim samostatné štúdium doma alebo prostredníctvom internetu,“ objasnil Project manager Automotive MBA, ktoré zastrešuje Slovenská technická univerzita. Štúdium Professional MBA Automotive Industry je u nás aj v Európe ojedinelé.

„Líši sa od všeobecných manažérskych MBA hlavne tým, že je zamerané na konkrétnu priemyselnú oblasť – automobilový sektor. Odlišné je potom najmä to, že na našom štúdiu sa stretávajú študujúci z celej európskej ´autobrandže´. Podobne aj učitelia nie sú len Slováci, ktorých hlavnou kvalifikáciou je, že vedia dobre po anglicky,“ uviedol Babinský.

Počet záujemcov o štúdium podľa neho ani v kríze neklesá. „Je paradoxom, že kríza v automobilovom priemysle pomohla zvýšiť záujem o naše štúdium MBA. Podľa vyjadrení manažérov je teraz možné venovať na štúdium viac času. Rozumné firmy využívajú toto obdobie zníženia produkcie na prípravu a zdokonaľovanie svojich ľudských zdrojov na zvýšenie konkurencieschop­nosti na globálnych trhoch v nádeji, že táto investícia sa im vráti čoskoro,“ dodal Babinský.

Aké uplatnenie majú ľudia s titulom MBA na trhu práce?

Veľké firmy, najmä tie so zahraničnou účasťou, niekedy aktívne vyhľadávajú na úroveň vyššieho manažmentu práve absolventov MBA programov. Dôvod je jednoduchý. Štúdium je viac priblížené k realite a potrebám manažérskej praxe.

„Titul MBA sa určite považuje za konkurenčnú výhodu na trhu práce. Manažérom ponúka lepšie kariérne a platové možnosti. Manažéri s titulom MBA nachádzajú uplatnenie najmä v zahraničných spoločnostiach, ktoré tento titul vo veľkej miere vyžadujú pri manažérskych postoch. Podľa platového prieskumu Merces.sk zarábajú vrcholoví manažéri v priemere 3 590 eur za mesiac,“ uviedla Lucia Burianová z najväčšieho pracovného portálu na Slovensku Profesia.sk.

Manažéri s titulom MBA si podľa nej hľadajú prácu najmä cez špecializované agentúry zamerané na ponuku práce vo vrcholovom manažmente. Tie takisto monitorujú zaujímavých kandidátov a priamo ich oslovujú s pracovnými ponukami.

„Momentálne sa na pracovnom portáli Profesia. sk nachádzajú štyri pracovné ponuky, v ktorých sa vyžaduje vzdelanie na úrovni MBA,“ dodala Burianová.

Samotný titul však nie je zárukou úspechu, oveľa dôležitejšie sú praktické skúsenosti v odbore, znalosť cudzích jazykov a ochota a motivácia pracovať pre firmu, ale aj na sebe.

debata chyba