Čo prináša podnikanie na kľúč

Štatistiky hovoria jasne. Až 85 percent firiem s franchise koncepciou oslavuje aj svoje päťročné výročie. Za dva roky 60 percent podnikaní mimo tohto systému skrachuje.

01.03.2008 18:03
peniaze, eurá, rozpočet
Ilustračné foto
debata

Veľa ľudí premýšľa, ako byť finančne nezávislý. Pokiaľ máte dobrý podnikateľský nápad, môžete sa pustiť do podnikania vlastnými silami či odvahou a čakať, či sa vám bude dariť. Alebo môžete skúsiť vybudovať si dlhodobé partnerstvo s firmou, ktorá už niečo v podnikaní dokázala a rozbehnutie firmy si výrazným spôsobom uľahčiť. Ako toto podnikanie na kľúč funguje?

Monika Jakubeczová je vyštudovaná inžinierka chémie a istý čas pracovala v oblasti finančníctva a obchodu. Lákala ju možnosť osamostatniť sa a nájsť svoje miesto v podnikateľskom svete. Jedného dňa prišiel nápad – robiť sladké kytice z cukríkov a iných sladkostí. Začala sa zaujímať o aranžovanie kvetov a dnes má na svoje sladké kytice ochrannú známku.

O úspešnú podnikateľku prejavili záujem aj partneri z ďalších krajín a nevylučuje, že svoje podnikanie rozšíri formou franchisingu aj do zahraničia. Aj to bolo dôvodom, prečo sa o túto formu podnikania začala intenzívne zaujímať.

Franchising je vhodnou formou pre tých, ktorí sa chcú postaviť na vlastné nohy a nevedia ako začať, alebo nemajú dosť peňazí, aby začali sami podnikať, prípadne sú v určitej oblasti úspešní a chcú svoje podnikanie rozširovať ďalej a prejsť na franchisingový systém.

Partnerstvo na diaľku

Franchising, čiže v preklade udelenie práva na predaj výrobku či služby formou licencie, je najrozšírenejšou formou spolupráce veľkých a malých firiem. Veľká firma – franchisor je majiteľom podnika-teľského nápadu. Ide zvyčajne o spoločnosť so známou značkou a overenou koncepciou podnikania, ktorá už vo svete podnikania niečo dokázala a predajom svojho know-how chce rozširovať svoje služby aj do iných krajín.

Na druhej strane stojí podnikateľ – franchisant, ktorý kupuje od poskytovateľa licencie určitý výrobok či službu, pričom ide hlavne o značku predstavujúcu kompletný „imidž“ firmy.

„Pri klasickom podnikaní dávate do podnikania všetko, okrem výroby a predaja alebo poskytovania služieb aj manažovanie firmy, marketing a reklamu, čiže začínate od nuly. Pri podnikaní formou franchisingu dostávate všetko na kľúč – práva na predaj produktov zabehnutej značky, výrobnú technológiu, formy predaja, skúsenosti i marketingovú stratégiu. Je to dlhodobá forma partnerstva, majiteľ licencie vkladá do firmy svoju značku a skúsenosti. Kúpa licencie nepozostáva len v odovzdaní dokumentov a zmlúv, ale predstavuje aj úvodné zaškolenie a sústavnú podporu od franchisora,“ hovorí Monika Jakubeczová, konateľka firmy Slaky a prevádzkovateľka webu franchiseportal­. sk.

Každá koncepcia franchisingu je iná a nájdete ju prakticky vo všetkých oblastiach, predovšetkým v obchode, službách, ale i gastronómii. Začiatok spolupráce môže byť celkom jednoduchý. Napríklad objavíte ponuku – prestížna talianska franchise koncepcia s odevmi, prevádzkujúca viac stoviek maloobchodných prevádzok v Európe, hľadá pre svoje maloobchodné podnikanie partnerov na Slovensku.

Alebo, zahraničná firma má záujem rozširovať svoju reštauráciu s rýchlym občerstvením, hľadá partnera. Toto sú ponuky, ktoré dokážu nejedného záujemcu zaujať, treba sa len rozhodnúť, či je pre vás táto forma podnikania tou pravou.

Investície a zisky

Štatistiky hovoria jasne. Za dva roky 60 percent podnikaní, ktoré neboli spustené v tomto systéme, skrachuje. Naopak, až 85 percent firiem s franchise koncepciou oslavuje aj svoje päťročné výročie.

Ako podnikateľ získate vytvorený a praxou overený podnikateľský koncept na kľúč, pričom môžete využiť výhody veľkej, známej, zvyčajne nadnárodnej firmy, a to v oblasti nákupu, marketingu, logistiky, znalosti značky a imidžu na trhu.

Na druhej strane potrebujete určitý vstupný kapitál na rozbehnutie takého podnikania. Ak sa chcete na trhu ponúk zorientovať, pomôže vám franchise poradca, alebo si môžete franchise ponuku vyhľadať svojpomocne.

Poradca funguje pre obe strany, dáva dokopy franchise ponuku a záujemcov, pričom zároveň pomáha zosúladiť ich vzájomné požiadavky a predstavy. Požiadavky zahraničných firiem na partnerov franchisingu sú rôzne.

„Niektoré spoločnosti chcú napríklad len niekoho, kto má skúsenosti s vedením vlastnej firmy a zamestnancov, prípadne musí vedieť cudzie jazyky. Iné firmy tieto skúsenosti nepožadujú,“ dopĺňa Jakubeczová. Poplatky za využívanie franchisingového systému sú osobitnou časťou zmluvy medzi oboma partnermi.

„V najjednoduchších prípadoch platí podnikateľ firme určité poplatky, napríklad jednorázový vstupný poplatok za ponechanie a využívanie know-how (cena licencie), priebežné poplatky platené mesačne buď v závislosti od % obratu, alebo v určitom objeme (royalty), prípadne poplatky za ďalšie služby. Zmluvy sa podpisujú zvyčajne na 5 až 10 rokov s možnosťou predĺženia,“ dopĺňa Jakubeczová.

Dobrá koncepcia pri zakúpení Master-licencie, ktorá zvyčajne obsahuje právo na poskytovanie ďalšej licencie na domácom trhu v ktorom pôsobíte (výhradné právo), vás vyjde okolo 30-tisíc EUR.

Nižšie poplatky vás čakajú pri zakúpení jednotkovej licencie, a to od 5000 do 10 000 EUR (právo na určité teritórium v krajine). Nevyhnutnosťou vo franchisingu je ochranná známka, ktorá zaručuje, že ponúkané produkty sú ľahko odlíšiteľné od konkurencie.

Pokiaľ však budete chcieť ako začínajúci podnikateľ získať úver v banke, rátajte s tým, že v slovenských bankách je problematika podnikania na kľúč zatiaľ nová. V zahraničí sú možnosti získania úveru lepšie.

„Zatiaľ sme sa nestretli s požiadavkou na uvedený typ financovania. V prípade záujmu budeme žiadosti klientov posudzovať individuálne, po zhodnotení predloženého podnikateľského zámeru a ich bonity,“ uvádza Miriam Fuňová, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Treba však v prvom rade pamätať na to, že majitelia licencií nehľadajú investora v pravom slova zmysle, ale partnera na dlhé trate, ktorý je korektný, nechýba mu nadšenie a dovedie podnikanie pod známou značkou v danej krajine k úspechu.

debata chyba